Journalistinen digiläpimurto

1 Posted by - 28.10.2014 - innovaatiot, sisällöntuotanto, startup

Hollantilainen Blendle teki sen mitä perinteinen lehdistö ei kyennyt tai halunnut tehdä. Maksat vain luetuista jutuista. Yksittäinen hinnoittelu per artikkeli liikkuu 0,10- 0,90 euron välillä. Vastaavia virityksiä on ollut maailmalla, mutta Blendle on onnistunut tarinoittamaan ja demoamaan itsensä  journalististen juttujen iTunesiksi.

Käytettävyys ja kiinnostavaaus ei yksin selitä huimaa menestystarinaa. Blendle tarjoaa myös Rahat takaisin -takuun. Jos käyttäjä sulkee artikkelin 15 sekunnissa tai pyytää erikseen rahat takaisin itselleen, hän saa rahansa takaisin. Idea toimii kuin vakuutuksissa, vain 4 % hyödyntää etua.

Rekisteröityminen Facebookin kautta oli helppoa, vaikka kielestä en ymmärtänyt mitään. Rekisteröityessään käyttäjä saa 2,50 euron avaussumman, joka osalla saattaa kestää  (sisältää keskimäärin 5-10 artikkelin lukuoikeuden). Blendle saa luetuista artikkeleista 30%, loput jäävät julkaisijalle.

Blendle räväytti puolen vuoden Hollannin valloituksen jälkeen äskettäin jenkkipotilla. New York Times on sijoittanut pari milliä startuppiin. Mielenkiintoista nähdä mitä esimerkiksi Sanomat tekee. Lähteekö suomalaiset mukaan alustaan vai tuodaanko täällä omat viritykset Uutisraivaajan kautta. Suomalaiset ovat amppariajoista asti tottuneet ilmaiseen, mutta mitä helpompaa karkkikaupassa on asioida sitä enemmän pussiin tarttuu.

Lue lisää taustoja: Tekniikka ja talous, Medium , Mashable tai katso video.

Blendle2

 

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply