Sosiaalinen mediamurros

0 Posted by - 21.10.2014 - sosiaalinen media

On mielenkiintoista seurata mitä tämä jälkisomellinen-aika tuo tullessaan. Some näyttää vihdoin päässeen ”harrastelijoiden” kasvukivustaan.  Kehittävänä heimona ei ole enää  olekaan sometime vaan digitalist. Itseoppineita coucheja, mentoreita ja vierihoidon antajia on matkan varrella höykytelty, vaikka tämä DIY on ollut trendinä ytimessä jo pitkään ja tulee olemaankin.

Somen vahvuus on siinä ettei sen pitäisi katsoa kokemukseen, taustaan, arvonimeen vaan nimenomana sisältöön, jaettavuuteen sekä sosiaalisuuteen. Teknologia kaventaa tasavertaisuuden kuilua, jota aeimmin on rakennettu kapean kärjen siiloihin. Sosiaalisessa mediasta on siirretty kohti bisnestä. Ymmärrettävää kun toimijapohja vankentuu yksilöistä yhä enemmän kohti yrityksissä toimivia sosiaalisia yksilöitä.

socialbusiness

Kuva: David Armano, 2012.

Kyse on lopulta toimintakulttuurin muutoksesta. Merkitystä ei ole vain sanoilla vaan ilmilöilä niiden taustalla. Sosiaalinen ja media on samanlainen kutsuhuuto yhteiselle leirinuotiolle, jossa samanhenkiset hakevat voimaa tuleviin koitoksiin. Aina joku nousee ”johdattelijaksi” jota seurataan hanakammin paremman ja lihaisamman padan toivossa.

Avainsana myynnissä on ollut jo kotvan auttaminen. Avainsana viestinnässä on ollut tarinallisuus ja sisällöt. Avainsanana johtajuudessa ovat olleet mm. mielipidejohtajuus ja ajatusjohtajuus. Viestintätoimistot ovat hakeneet vauhtia merkitysviestinnästä ja kriisiviestinnästä, sillä muutosvauhti nopeutuu, sisällöt niputtuu ja jäävuoren huipulle pääsee yhä harvempi menestystarina.

Brändimaailmasta takaisin näyttää puskevan henkilöbrändi, koska sähköiset viestimet nostavat taviksia valokeilaan nopeampaa tahtiin kuin tositeevee-formaatit. Oman elämänsä vloggareita katsotaan suuremmalla kunnioituksella kuin toisten yhteisöjen lobbareita.

Jo 2007 ( aikana kun Iso Ännä rouskutti menestystä teknologia edellä) Forrester yritti kertoa että uuteen mediaympäristöön tulee mennä ihminen edellä. Insinööriuskoiselta Suomelta sen omaksumiseen meni hieman pidempään. Tarvittiin öljylautta-puheita ja uusia verkostoja. Mutta ei hätää, sosiaalinen ja mediallisuus ovat tulleet jäädäkseen tarinoihimme, tekoihimme, toimintaympäristöömme. Viva la vida!

 

 

 

 

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply