Geenimarkkinointi

0 Posted by - 23.9.2014 - vaikuttavuus

Geenit ovat DNA-molekyylin toiminnallisisa osia. Siksipä Geenimarkkinointi syntyy neljästä osa-alueesta: viestintä, markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu. Siksi on hassua että niitä yritetään siilottaa lähes väkisin omiin osastoihin. Oikeastaan Geenimarkkinoinnin alla voisi olla myös: ihmiset, teknologia, strategia ja kanavat.

geenimarkkinointi

Konversio on markkinoinnin ja myynnin työkalu siinä missä brandinrakentaminen, asiakaskuuntelu tai mediaseuranta. Konversio on suostuttelun tiede ja taide. Sen tavoitteena on verkkokeskustelun, sisällöntuotannon ja käytettävyyden avualla saada satunnaisesta kävijästä tyytyväinen asiakas

Jay Baer on lanseerannut mielenkiintoisen Youtility käsitteen.  Youtility on geenin pätkä joka suuntautuu  auttamiseen, ongelmanratkaisuun sekä lisähyödyn tuottamiseen asiakkaalle. Ohessa muutamia hänen saarnateesejään

– Is your marketing/content so useful, people would pay for it? Miten tuotat sellaista sisältöä ja palvelu, joka auttaa asiakasta tämän toimissaan ja haasteissaan.

– If you create Youtility, your customers will keep you close. Sinun ei siis tarvitse tyrkyttää vaan auttaa.

– Content is fire, social media is gasoline. Itsestään selvä kielikuva, mutta moni menee silti pers eellä puuhun.

– We are surrounded by data, but starved for insights. Kyllä Big data on kova trendi, mutta me janoamme näkemyksiä jotka saavat meidät liekkeihin ja tekoihin. Tämä on syy miksi tarinankertojat menestyvät.

– Trust is the prism through which all business success must pass. Ilman luottamusta et tee kauppaa. Etkä asioi yhteistyökumppanisi kanssa hetkeä pidempää. Hyvä myyjä tekee kertakaupat, auttaja saattaa luoda elinikäisen arvostuksen.

Kaverisuositukset ja kaverimedian merkitys vain kasvaa jatkossa. Laita siis geenien toiminnallinen kierre käyntiin, älä vain pilko rakenteita ja käsitteitä siiloihin. Näin saat konversioonkin puhtia. Geeneissä on usien ohjelmoituna myös kasvun ”reseptit”. Tulevaisuudessa geenien taustalla olevat toimeliaat DNAt verkostoituvat ja monistuvat ja täsmätarkentuvat. Kiitos kaikille #mvv2014 etäseurasta. Löydä ja valjasta geenisi auttamaan asiakasta.

PS. Jos joku miettii miksi käytän hankalampaa geenimarkkinointi-termiä kuin esimerkiksi kuvaa tukevaa DNA-markkinointi avainsanaa, voi tehdä hakutestin. Termi ja idea geenimarkkinoinnista syntyi kun keräsin materiaalia asiakaspalvelukoulutusta varten.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply