Yhteisömanageri – supersankari?

0 Posted by - 28.1.2014 - asiakaspalvelu, yhteisömanageri

Yhteisömanageria voisi luulla supersankariksi, sillä niin paljon häneltä odotetaan ja niin paljon häntä tarvitaan. Tässä on yksi pikakooste 80+ virikkeestä, joita kokosin CMADfi -päivän innoittamana.

yhteisömanagerisankari

  • Herätä ja innosta ihmiset vuoropuheluun – sekä sisäisesti että ulkoisesti
  • Saa ihmiset kohtaamaan – keinoina kaikki somesta tapahtumiin, blogeista messuihin.
  • Osallista keskusteluihin – vinkkaamalla ja jakamalla niin twiittejä, postauksia kuin keskusteluketjuja.
  • Syvennä suhteita – herätä epäilevät ja sitouta uskolliset
  • Luo tiekarttoja – osallistamiseen, vuorovaikutukseen, keskusteluun
  • Seuraa ja mittaa – löytää sopivimmat työkalut ja visualisoinnnit
  • Jaa hyviä käytänteitä – alustoista, työkaluista, verkostoista, osallistamiseta, maineen- ja kriisinhallinnasta
  • Ole oma itsesi – kukaan ei odota sinulta täydellisyyttä. Pidä hauskaa, kysele, ole ystävällinen.
  • Älä yritä muuttaa toisia– yritä muuttaa enemmänkin työtapoja ja toimintakulttuuria pienin askelin
  • Ole ja elä asiakkaiden sykkeellä – tiedä missä sinun pitää olla ja miten reagoida mihinkin
  • Ei ole olemassa yhtä osallistamisen kaavaa – osa vaatii jatkuvaa huomiota, osa pientä tuuppausta, osa provosointia, osa rauhoittelua
  • Valmistaudu vastarintaan ja vastaamaan kysymyksiin – epäilemme, kyseenalaistamme ja koettelemme mielellämme kaikkea sitä joka ei ole mukavuusalueellamme
  • Kriiseissä toimintatapamme mitataan – monissa organisaatioissa ei ole varaudutta puskista huuteluihin ja selkäänpuukotuksiin. On hyvä miettiä kuka voi sanoa mitä organisaation nimissä.
  • Opi vaikuttajilta ja verkottujilta –  yhteisöt eivät ole syntyneet itsestään
  • Integroi – älä jää siiloon ja mukavuusalueelle makamaan, tule esille ja kysele voitko auttaa tekemään asioita toisin
  • Luo luottamusta – luottamuksesta kaikki lähtee. Uskallus, rohkeus, muutos.
  • Näytä intohimosi ja asiantuntijuutesi– tätä parempaa asiakaspalvelua ja markkinointia ei kukaan voi sinulta pyytää
  • Jousta mutta älä pala loppuun – kysymykset, kriisit ja kommentit eivät katso kellonaikaa. Silti suunnitelmallisuus helpottaa. Kun tietää mitä tekee, ei tarvitse olla suunapäänä kaikkialla kokoaikaa.
  • Kuuntele herkällä korvalla – jokainen haluaa tulla kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi. Jokainen ihminen on tarinansa arvoinen.
  • Ole avoin uudelle – vain ketterä oppija pärjää. Dinosaurukset ja norsut posliinikaupassa ehkä kiinnostavat, mutta jättävät ei-toivotun jälkensä.
  • Harjoittele yhteisön luomista– siihen on hyviä työkaluja kuten blogit, FB, Yammer. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
  • Saat enemmän kuin annat – eli muista vastavuoroisuuden ihmeelliset lait
  • Parasta rohkeasti– useinmiten pyörä on jo keksitty, sovella siis sitä luontevasti.

Lue myös yhteenveto CMADfi-päivästä sekä vanhempi artikkeli teemasta.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply