Yhteisömanageria voisi luulla supersankariksi, sillä niin paljon häneltä odotetaan ja niin paljon häntä tarvitaan. Tässä on yksi pikakooste 80+ virikkeestä, joita kokosin CMADfi -päivän innoittamana.
- Herätä ja innosta ihmiset vuoropuheluun – sekä sisäisesti että ulkoisesti
- Saa ihmiset kohtaamaan – keinoina kaikki somesta tapahtumiin, blogeista messuihin.
- Osallista keskusteluihin – vinkkaamalla ja jakamalla niin twiittejä, postauksia kuin keskusteluketjuja.
- Syvennä suhteita – herätä epäilevät ja sitouta uskolliset
- Luo tiekarttoja – osallistamiseen, vuorovaikutukseen, keskusteluun
- Seuraa ja mittaa – löytää sopivimmat työkalut ja visualisoinnnit
- Jaa hyviä käytänteitä – alustoista, työkaluista, verkostoista, osallistamiseta, maineen- ja kriisinhallinnasta
- Ole oma itsesi – kukaan ei odota sinulta täydellisyyttä. Pidä hauskaa, kysele, ole ystävällinen.
- Älä yritä muuttaa toisia– yritä muuttaa enemmänkin työtapoja ja toimintakulttuuria pienin askelin
- Ole ja elä asiakkaiden sykkeellä – tiedä missä sinun pitää olla ja miten reagoida mihinkin
- Ei ole olemassa yhtä osallistamisen kaavaa – osa vaatii jatkuvaa huomiota, osa pientä tuuppausta, osa provosointia, osa rauhoittelua
- Valmistaudu vastarintaan ja vastaamaan kysymyksiin – epäilemme, kyseenalaistamme ja koettelemme mielellämme kaikkea sitä joka ei ole mukavuusalueellamme
- Kriiseissä toimintatapamme mitataan – monissa organisaatioissa ei ole varaudutta puskista huuteluihin ja selkäänpuukotuksiin. On hyvä miettiä kuka voi sanoa mitä organisaation nimissä.
- Opi vaikuttajilta ja verkottujilta – yhteisöt eivät ole syntyneet itsestään
- Integroi – älä jää siiloon ja mukavuusalueelle makamaan, tule esille ja kysele voitko auttaa tekemään asioita toisin
- Luo luottamusta – luottamuksesta kaikki lähtee. Uskallus, rohkeus, muutos.
- Näytä intohimosi ja asiantuntijuutesi– tätä parempaa asiakaspalvelua ja markkinointia ei kukaan voi sinulta pyytää
- Jousta mutta älä pala loppuun – kysymykset, kriisit ja kommentit eivät katso kellonaikaa. Silti suunnitelmallisuus helpottaa. Kun tietää mitä tekee, ei tarvitse olla suunapäänä kaikkialla kokoaikaa.
- Kuuntele herkällä korvalla – jokainen haluaa tulla kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi. Jokainen ihminen on tarinansa arvoinen.
- Ole avoin uudelle – vain ketterä oppija pärjää. Dinosaurukset ja norsut posliinikaupassa ehkä kiinnostavat, mutta jättävät ei-toivotun jälkensä.
- Harjoittele yhteisön luomista– siihen on hyviä työkaluja kuten blogit, FB, Yammer. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
- Saat enemmän kuin annat – eli muista vastavuoroisuuden ihmeelliset lait
- Parasta rohkeasti– useinmiten pyörä on jo keksitty, sovella siis sitä luontevasti.
Lue myös yhteenveto CMADfi-päivästä sekä vanhempi artikkeli teemasta.
No comments