Vartissa verkkoon

0 Posted by - 15.11.2013 - verkkomarkkinointi

Vartissa verkkoon ohjelman pääyhteystyökumppaneita ovat Fonecta, Kotisivukone ja Suomen Yrittäjät.  Roadshowlla oli käsikirjoitus tarjota kolmen ruokalajin sisältökattaus (sen ilmaisen lounaan lisäksi) 1) Aukipurkaa nykyaikainen ostoprosessi 2) Täsmentää kuinka päästä menestykseen Google-markkinoinnilla ja 3) osoittaa Fonectapalveluiden (Voima+ verkkokaupat) toimivuus sisältöesimerkkien kautta. Oulun koulutusaineisto löytyy sähköpostivapautuksella tästä. Muutoin joudut täyttämään yhteystietosi.

Kaikesta läpikäydystä aineistosta paistaa läpi että Fonecta kumppaneilleen haluaa painottaa yritysten tulevaa mobiilivalmiutta.  Digi on yrityksille suuri mahdollisuus. Parannnuspotentiaalia on 40-90 prosenttiin esimerkiksi optimoinnin, verkkokaupan, asiakaslupauksen sesä somen hyötykäytössä.

digipotentiaali

Päätökset tehdään verkossa. Ostoprosessi alkaa ja tapahtuu yhä useammin verkoissa. Tilastojen mukaan 70-80 prosenttisesti. Palvelun ja suosittelun merkys kasvaa yhä enmmän perinteisen myynnin ja markkinoinnin rinnalla. Verkkoläsnäolon luominen yrittäjälle ei ole ollut koskaan näin helppoa tai halpaa, kuin se nyt on. Pienet voivat haastaa ketteräsit suuret toimijat. Esimerkiksi FB on on luonut kustannustehokkaan kanta-asiakaskanavan pk-yrityksille.

 

Miten Fonecta haluaa haasta nykyinen verkkosivutoimittajasi

– sivuston toteutus avaimet käteen palvelulla

– hakukoneystävällisyys (Google sertifioidut toteuttajat)

– palvelumallin kattavuus laskutukseen nähden vs paikallinen toteutuspaja

– kehittämisehdotukset verkkoliiketoiminnan tehostamiseen sekä ennnakointi puolen vuoden kuluttua

Sivupöydillä oli materiaalia yhteistyökumppaneista sekä tuotetarjouksista. Fonectalla on kaksi tuotetta. Tee-se-itse-tyyppinen Kotisivukone-ratkaisu ja Avaimet käteen -palvelulla toimiva Voima.  Voiman referenssien visuaalissa tyyliessä oli aika hajontaa. Niitä oli kahdeksan eikä yhtään Oulun alueelta. Ja itse piti referenssit kaivaa hakukoneella eikä niistä käynyt esiin selkeästi mikä paketti oli kyseessä 😉

Taindanpa silti tarttua VoimaXS -koulutustarjoukseen sopivana hetkenä. Testaan sitä jollekin kumppanille landing page-kampanjana. Veroineen jälkimmäinen sisäänheittopaketti on vuodessa sellaiset 500 e  Erikseen poimimalla  Voiman sivulta löytyy se miten sivusto työstetään: 1) tunnin haastattelu 2) toteutus siten että yrittäjä antaa kommentit  3) 24/7 tuki (kiinni yrittäjän omasta aktiviteetista)

Viestinnälliset haasteet Verkkon vartissa -päivälle

Jos jaat aineiston etukäteen niin moni yrittäjä ei sitten tulekaan. Jos et jaa aineistoa etukäteen, kysymykset jäävät vähäisiksi, koska kuulijat eivät ole ehtineet prosessoida sisältöä. Olisin kaivannut DIY-työpajaa google adwordista sekä nettisivun nopeasta avauksesta alkuoppien

Miltä näyttivät tapahtuman omat sivut (tämä on siis tapahtumaa varten luotu Fonectan landing page- ratkaisu, jota tuskin on tehty perusVoima-ratkaisulla):

Sivut tarjoavat kaksi DIY-kurssia, kolme ratkaisua, hyvän tietopankin sekä Tapahtumalistauksen. Konversio ideana on saada yrittäjä yhteystiedot, jotta kurssin ja ratkaisut  ”vapautuvat” yrittäjän käyttöön. Sivuilla ei hyödynnytä koulutukseen osallistuneiden yrittäjien vertaiskokemuksia eikä siellä ole esimerkiksi UKK-osiota. Kilpailukalastaja toki löytyy.

Pikaohjeet yrittäjlle

1. Aloita heti.

2. Aseta selkeät tulostavoitteet.

3. Kokeile, mokaa, mittaa ja opi.

Koulutuspäivä oli silti antoisa ja tällaiselle aktiiviselle twiittajalle siitä tuli jälkipalkintona Taivas+Helvetti-kirja. Ja kyllä tuo päätösportti jäi  sopivasti raolleen…

vartissaverkkoon

 

Kuvat: Fonecta / *DIY= Do It Yourself = tee-se-itse

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply