FB tarjous

2 Posted by - 28.8.2013 - ansaintainnovaatio, FB, myynti

Noin vuosi sitten Facebook julkaisi promootioita varten Tarjous-ominaisuuden. ”Tietyt yritykset, brändit ja organisaatiot voivat jakaa alennuksia asiakkailleen julkaisemalla tarjouksen Facebook-sivullaan. Kun joku hakee tarjouksen, hän saa sähköpostiviestin. Sitä näyttämällä hän voi saada alennuksen sivun fyysisessä sijainnissa.”

Tämä kirjoitus on kuvaus siitä kuinka loin oman Tarjouksen esimerkiksi yrittäjäkurssilaisille. Huomaa että tämä tarjous on luotu Yhteisösivulle, ei Yritys-sivulle. Huomaa että sinua laskutetaan kuin yritystä. Eli hinnan päälle tulevat verot.

Jos olet tullut tälle sivulle tarjouksen sisäänheittämänä, voit lunastaa sen olemalla yhteyksissä suoraan Vesa Ilolaan, 050 4060 412, vesa.ilola(at)gmail.com.

Itse loin tarjouksen lähinnä Facebookin omilla ohjeilla. Pohjana oli myös pikasilmäys kotimaiseen ohjevideoon sekä muutamia blogikirjoituksia, joista tämä oli minulle antoisin.. Koska kyse oli ensimmäisestä kerrasta, siihen meni reilu tunti. Jatkossa sen tekee kevyesti 10 minuutissa.

Aluksi tarvitset sivullesi 100 tykkääjä. Tässä oli hieman pinnisteltävää kun pohjakassana oli aluksi vain 75 tykkääjää. Kiitos kaikki ihastuttavat kaverit ja Some-tukijat siitä että Tarjous-testi onnistui hyvissä ajoin. Tosin tietyissä paikoissa FB:n omissakin ohjeissa puhutaan edelleen 400:sta tykkääjästä????

Näin toimin, kun olin aktivoinut mainostyökalulla sen että teen Tarjouksen:
1) Latasin kuvan.
2) Kirjoitin otsikon/sisällön (maksimi 90 merkkiä). ”Kontaktoi ja hanki ilmaiseksi täsmäidea yrityksesi verkkomarkkinointiin. Arvo 150 euroa.”
3) Määritin lunastuskertojen enimmäismäärän 50:ksi
4) Määrittelin tarjouksen voimassaoloajan 13.9.2013 saakka
5) En syöttänyt viivakoodia, en minkäänlaista koodia.
6) Määrittelin reunaehdot. ”Täsmäidea luodaan maksimissaan 1-3 tunnin työnä. Se luovutetaan joko tapaamisessa Ouluseudulla tai sähköpostin/ skypen välityksellä. Yhdellä yrityksellä on mahdollisuus käyttää etu vain kerran.”

Yhteisösivulla ei jostain syystä ollut mahdollisuutta Vain verkossa-mahdollisuutta. Koska minulla ei ole myymälää, linkkasin sen tähän Vaikuttava-sivustolle.

Esikatselu tuli sähköpostiin heti, mutta ohjeissa kerrottiin että hyväksyttyään Tarjous-tekstin sitä ei voi enää muuttaa??? Eli ilmeisesti esikatselun ja hyväksynnän välissä pystyy tekemään jotain. Itse en huomannut tätä vaan hyväksyntään meni suoraan että napsahti.

Käytin tarjouksen promoamiseen Facebookin omaa mainostyökalua. En määritellyt vielä tarkkaa maksullista kohderyhmää, koska minulla oli päällä FB-kampanja jonka haluan päättyvän ensin. Aion kuitenkin promota sitä määrätyn ajan 5 euron testipanoksella myöhemmin. Ensimmäisen Tarjouksen avaus (eli että saat sen verkkoon näkyviin) on kokeilijalle ilmainen, seuraavista joutuu maksamaan 5 euron aloitusmaksun.

Tarjous tulee promootiossa näkyviin käyttäjien uutisvirtaan sekä Facebookin oikeaan reunaan mainoksena aivan kuten muukin FB-mainonta. Kerron myöhemmin FB-kampanjasta, jolla houkuttelin yrittäjiä koulutukseen, johon tämän esimerkkitarjouksen tein.Kun käyttäjä lunastaa tarjouksen, hän saa viestin sähköpostiinsa.

Nyt testissä tuntuu että minun näkökulmastani hyväksyntä kiertää jonkinmoista ympyrää tämän sivun kanssa. Eli ohjeistus kontaktointiin pitää tehdä kunnolla, jotta konversio toimii aidosti.

Koska ensimmäinen Tarjous oli testi en ehtinyt panostaa kuvaan vaan valitsin kuvapankkimaisen yleiskuvan.

Tässä tuntemuksia Tarjouksesta:
1) Jäi epämääräinen ja häilyvä olo. Kyse on jonkinmoisesta kupongin ja sähköpostisuoran epäsikiöstä.  Liidiaineistoa ei voi kerätä kunnolla, koska FB ilmoittaa että ”Yksityisyyssyistä emme voi kertoa, kuka on hakenut tarjouksen.” Eli Tarjous ei ole valintasi, jos haluat kerätä liidikantaa.
2) Konversion (saavutettavan tuloksen) seuranta vaatii joko kärsivällisyyttä tai erikoiskykyjä. Kun olet laittanut tarjouksen maailmalle ja huomaat että niitä on lunastettu, joudut jäämään vain odottavaan tilaan. Ikään kuin tästä puuttuisi pari oleellista välivaihetta.
3) Voit promota lähinnä vain FB:n maksullisella ominaisuudella. Tee se mainostyökalulla, älä viestin alareunassa olevalla Edistä julkaisua. Jos haluat tehdä asian omin omin voimin ilmaiseksi, muista pinnata julkaisu ylös oikeasta yläkulmasta.

Jäin pohtimaan myös näitä:
1) Millainen olisi paras mahdollinen Tarjous-sisältö. Alennusprosentit, kaksi yhden hinnalla, Ilmainen-hehkutus, jokin muu oivallus?
2) Miksi yrittäjä käyttäisi juuri Tarjousta eikä promoaisi muutoin?
3) Millainen yritys hyötyy parhaiten Tarjouksista? Kahvila, ruokapaikka, asiantuntija.
Ensikommenttien pohjalta en ole järin ihastunut tähän. Nyt myös ymmärrän miksi Tarjouksen hehkutushuiput verkossa osuivat lähinnä lanseeraukseen, eikä juuri muuta kehuttavaa löytynyt. Ei löytynyt myöskään juuri kotimaisia esimerkkejä, vaikka onhan näitä jonkin verran käytetty.

Jos koet että Tarjous sopii bisnekseesi, tässä vinkki edistyneimmille kuinka säästää kampanjassa käyttämällä PowerEditoria. Huomaa että Promote later ominaisuus on poistunut.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply