Konsepti kiteyttää ratkaisun

2 Posted by - 13.6.2013 - konsepti, sisällöntuotanto, strategia

Konsepti on kiteytymä ja jalostuma läjästä ideoita, joilla ratkaistaan asiakkaan ongelma. Konsepti on enemmän kuin irtoidea, päähänpisto tai hauska oivallus. Konsepti on toimiva, erottuva ja kantava ajatus, joka realisoituu tuloksena viivan alle.

Syvempi sanoma ja merkitys
Tyypillisimmin konsepti kiteytyy iskulauseeksi, kässäriksi tai rautalankamalliksi. Esimerkiksi nettisivujen tai sosiaalisen median konsepti tarkoittaa sivuston perimmäistä ideaa, jossa huomioidaan positiointi, kohderyhmät, sisältöteemat ja erilaiset (liiketoiminta)tavoitteet. Pelkkä visuaalinen ilme tai sivuston avaaminen ei riitä konseptiksi.

Suunta ja rajaus antaa sijaa luovuudelle
Hyvä konsepti antaa suunnittelulle suunnan ja rajat. Se auttaa löytämään täsmäkohderyhmät ja kohdistamaan tarkoin hiotut viestit heille. Strategiassa käsitellään syitä ja seurauksia, tavoitteita ja tuloksia. Luova suunnittelu taas tuo ja luo sisällön ja ilmiasun, viettelevyyden ja tarinallisuuden.

Monista konsepti ja menesty
Konseptointi vaatii aikaa, mutta se kannattaa tehdä huolella. Hyvä konsepti mahdollistaa sen, että tavoitteet kirkastuvat, suunnitelmat helpottuvat ja kaupallistaminen yksinkertaistuu. Hyvää konseptia voi toistaa eri medioissa eri tarinavivahtein. Aloita vaikka konseptisi hissipuheella.

Erottumalla elää ja voi hyvin
Konsepti tekee viestinnästä eheän ja mielenkiintoisen. Konsepti on laajan maiseman maalamista, josta on helppo nostaa esiin myöhemmin herkullisia yksityiskohtia. Konseptissa on tieteen järkeä, tunteen paloa sekä visuaalisuuden voimaa. Hyviä konsepteja löydät esimerkiksi Adprofit-kisan voittajista

 

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply