Pinterest pitää pintansa

2 Posted by - 26.3.2012 - konsepti, mittaaminen, pinterest, verkostoituminen

Lupasin kaksi viikkoa sitten kirjoittaa Pinterestistä uudelleen kun olen pinnannut yli 300 kertaa. Pinnaustahti on ollut keskimäärin reilut 10 pinnausta/päivä. Joten koukutus on pitänyt pintansa. Alun perin yksi kansio on jakaantunut nyt yli kymmeneksi kansioksi: sosiaalisen median graafit, sosiaalisen median strategiat, Pinterest, Facebook, SEO & metrics, Collaboration, Website, Service Design & UX, IPad apps, Fun… Se miksi olen valinnut nämä kategoriat enkä jotain muuta on alitajuista. Ehkä se selviää puolen vuoden päästä.

Toistaiseksi en ole aloittanut vielä kommentointia ja/tai keskustelua seuraajien tai seurattavien kanssa. Käyn satunnaisesti katsomassa kuka uusi seuraa ja yleensä löydän vastavuoroisesti jotain mielenkiintoista. Seuranta- ja merkkausaktiivisuuteen vaikuttaa suuresti viretila (työmäärä, väsymys) sekä muut tilannetekijät (perhe, puhelin, tv).

Käytän Pinterestiä tavallista enemmän, koska siellä on tällä hetkellä aktiivisinta kuhinaa, kun itsekin on aktiivinen (uudet seuraajat, re-pinnaukset, löydöt). Niin Facebook, Twitter, Google+ kuin tämä blogikin ovat hiljaisempia. Uutuuden viehätys puree ja visuaalisuus on vain ekstraa.

Kehittämisehdotuksia Pinterestille

1) Kansiokohtainen järjestelymahdollisuus. Pinnaushetki määrittää nyt kuvan sijainnin kansiossa, vaikka moni haluaisi järjestää esimerkiksi varsinaisen julkaisuajankohdan, ajankohtaisuuden, tärkeyden tai miellyttävyyden mukaan.

2) Facebookissa on pinnaus-ominaisuus, joka nostaa jonkin viestin kellumaan kärkeen. Tälläinen kärki- tai kellutuspinnaus olisi hyvä ominaisuus myös Pinterestissä. Olisi mukava että Like-ominaisuuden voisi lisätä oman kansion kuviin. Tai antaa jotenkin sisäisiä tärkeystähtiä.

3) Logaritmi joka tunnistaisi samankaltaisia pinnaajia olisi mukava. Nyt hakua joutuu tekemään itse käsisäätöisesti. Toisaalta tässä on oma viehätyksensä. Käyttäjien pikkupinnauskuvat nopeuttavat samahenkisten selailua ja löytämistä. Tämä oli hyvä uudistus.

4) Seuraajalistaus on epälooginen. Nyt ei voi mitenkään pikaisesti silmäillä ketkä ovat uusia seuraajia. Luvut pääkansiossa (follewrs & following) ovat ihan mitä sattuu verrattuna siihen mitä niistä löytyy. Parasta (emo)kansiotani seuraa nyt 330 seuraajaa. Yllätys oli että toiseksi seuratuin kansio on hupikansio. Niitä jotka seuraavat jokaista kansiota on vajaat 150.

5) Infograafit (infographics) voisi olla oma kategorialuokkansa, sillä Design on liian laaja suosituksineen. Infograafit hukkuvat muihin pinnauksiin. Ne keltaiset ”Auta henkilöä kategorioimaan pinnaukset” bannerit ovat ärsyttäviä.

6) Metriikka varmaan kehittyy. Nythän laatikosta näkee parhaillaan tunnin/päivän aikana käyneet. Jatkossa varmaan tulee tilastointia esimerkiksi kuinka monta uutta seuraajaa, repinnausta ja omaa pinnausta kuluneen päivän/ viikon / kuukauden aikana.

7) Facebook osaa niputtaa url-jakajat. Tämä olisi hieno ominaisuus myös Pinterestin sisällä. Re-pinnauksen voisi pitää edelleen korvamerkkinä, mutta softa niputtaisi co-pinnaajat. Ongelmahan on että tässä mennään kuvan alkuperäissivulle.

8 Selkiyttäkää tekijänoikeuskuvioita. Kertokaa visuaalisesti mikä on sallittua ja mikä kiellettyä. Vähän samaan tapaan kuten lentoturvallisuusohjeet esitettään.

Odotan mielenkiinnolla tekijänoikeusesimerkkejä hyvästä mausta, hankalista tulkinnoista sekä selkeistä rajanylityksistä. Turhaa tekijänoikeus-hysteriaa kannattaa välttää, koska en Suomessa ole kuullut vielä kovin monesta YouTube-korvausvaateesta.

Pinterest uudistuu jälleen huhtikuun alussa. Odotan mielenkiinnolla.

 

Alla kuva Pinterest-sivustani juuri nyt. Käytin siihen kätevää Snapito-kaapparia, joka ottaa kuvan kätevästi koko sivustosta.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply