Miksi Pinterest?

2 Posted by - 14.3.2012 - konsepti, pinterest, verkkomarkkinointi, viestintä

Oma tausta
Vuosi sitten käsityötä harrastava vaimoni innostui Pinterest-nimisestä alustasta. Näin hänet useana iltana sen kimpussa ja ihastelevan sen toimivuutta. Itse liityin yhteisöön elokuun lopussa viime vuonna satunnaispinnauksilla . Varsinaisen läpimurron maailmalla Pinterest teki vuoden vaihteessa. Suomessa kirjoitusbuumi alkoi helmikuussa 2012, osittain FB-applikaation myötä. Vasta viideskymmenes oma pinnaus sai minut koukkuun.

Pinterest teki minusta julkisen jakajan. Olen aiemmin useita vuosia kerännyt omiin PowerPointteihin google-kuvahakuja tietyistä teemoista kuten sosiaalisesta mediasta, palvelumuotoilusta ja muista mielenkiintoisista visualisoinneista. Ongelmana oli myöhemmin etten muistanut taustayhteyttä eli mistä olin ladannut kuvan.

Mikä on Pinterest?

Pinterest on virtuaalinen ja sosiaalinen visuaalisuuteen perustuva ilmoitustaulu, jonne voi kiinnittää mielenkiintoisia kuvia, videoita ja artikkeleja. Itse kerään lähinnä infograafeja (jo kolmatta vuotta). Nykyinfograafit ovat jo niin laajoja että ne eivät edes taivu PowerPointtiin.

Osa käyttää alustaa muistia tukevana ”leikekirja”, moodboardina tai eräänlaisena virtuaalisena näyteikkunana. Useimmille se on inspiraation lähde, jossa niin sattumalöydöt kuin täsmäetsinnät on arvossaan. Katso keräämiäni graafeja Pinterestistä.

Mikä Pinterestissä menestyy?
Lyhyt vastaus on sama kuin sosiaalisessa mediassa yleensäkin eli käyttäjälähtöisyys. Tilanne on ihanteellinen kun muut käyttäjät välittävät sisältöä. Ihanteellista on jos käyttäjät kuuluvat ”kohderyhmääsi” tai ”asiakaskuntaasi”.  Monilla sisältölähtöisillä toimijoilla kuten naistenlehdillä Pinterest on muodostunut jo parhaaksi liikennelähteeksi. Hyvä kuvalöytö lähtee nopeasti viraalisti kiertoon sillä 80 % pinnauksista on jälleenpinnauksia.

Pinterest ei ole vielä täysi hakuoptimoitu eli googlaajat eivät löydä yhtä helposti aineistoa kuin palvelua jo käyttävät pinnajat sisäisillä hauilla.

Miksi Pinterest koukuttaa?
Muutamat asiat tekevät sinut pinnaajaksi 1) Helppous Toiminta ja käyttö on melko suoraviivaista ja loogista, joten soveltuu myös miehille. Peruskäyttöön et tarvitse koodinpätkiä tai formaattimuunnoksia. Aloittamisen kynnys on matalampi kuin esimerkiksi YouTubessa tai Flickrissä  2) Visuaalisuus. Kaikki merkinnät tallentuvat kuvien kera, sievästi ja simppelisti omaan lokeroonsa. Silmät löytävät ne helpommin kuin esimerkiksi linkit tai blogiviittaukset. 3) Sattumalöydöt Teet visuaalisia löytäjä joko yksittäisistä merkkauksista, kansioista tai ihmisistä.

Tekijänoikeudet?
Moni toimija on arastellut tekijänoikeus-pelottelua. Siksi Pinterest on kehittänyt myös latauksen estokoodin. Koska pinnauksesta jää yleensä jälki alkuperäisyhteydessä minulle henkilökohtaisesti ei ole kyse moraalisesta ongelmasta. Eihän tämä ole sen kummempi kuin visuaalinen kirjanmerkki. Bisneksen teossa rajan kanssa varmaan pitääkin olla tarkempi.

Pinterest ja markkinointi
Helppoja hopealuoteja ei ole. Perustotuus on kuitenkin että yleensä yritykset etsiytyvät paikoille jonne väki kokoontuu. Ohessa kolme suosittelemaani markkinointi-aineistoa. Hubspotin e-kirja, Karl Filtenessin blogikirjoitus sekä Pinterest for Brands –slideshare-esitys.

Miten edetä?
1)    Kokeilemalla opit ja  ymmärrät
2)    Löydä samahenkiset sisällöntuottajat
3)    Osoita innostuneisuutesi

En ole itse vielä oppinut käyttämään Likes-ominaisuutta. Minua häiritsee se että vielä ei voi seurata yksittäisen Boardin seuraajia. Ehkä tämä muuttuu kun Pinterestkin muuttuu viikon sisään. Käytän RE-pinnausta mielenkiintoisen henkilön korvamerkintään. Loppulinkityksen teen silloin kun haluan tsekata asiayhteyden myöhemmin.  Yritän pitää yhden Boardin merkinnät alle sadan sillä muutoin infograafit vain vilistävät silmissä.  Kerron kokemuksiani lisää kun taustalla on vähintään 300 pinnausta.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply