Yrityssivujen uusi FB-aika

2 Posted by - 2.3.2012 - FB, mittaaminen, työkalut, verkkomarkkinointi

Viime aikoina on tullut vyöry bloggauksia kun kaikki FB-sivut muuttuvat Timeline-muotoon maaliskuun loppuun mennessä 2012. Kun haluat yrityssivuillesi muutosta, katso aluksi mainossivu ja erityisesti Mainos- ja yritysratkaisut. Voit tarkistaa sivuja joissa olet hallinnoijana. Sivustolla voit esikatsella sivustoja Timeline-muodosssa. Jos halut ne käyttöösi ennen virallista Timeline-siirtymää, painat nappia Julkaise.

Tämän jutun loppuun olen kerännyt valikoiman bloggauksia tai esityksiä, joihin kannattaa tutustua. Ihan aluksi kannattaa lukea FB:n oma opas (englanniksi).

Mikä sitten muuttuu yrityksille?
1. Uusi näyttävä, iso kansiteemakuva. Se generoituu automaattisesti muutoksen myötä, mutta sen voi itse vaihtaa näppärästi. FB on asettanut kuitenkin selkeitä myyntiä rajoittavia määreitä. Vähän samaan tapaan kuin Promootio-ehdot. Itse kummeksun ehtoja, mutta palveluntarjoahan sen päättää.

Asiakaspalvelukanava korostuus, sillä uusi asettelu suorastaan houkuttelee FB-fanin suoraanFB-viestittelyyn ylläpitäjän kanssa. Viestit-palikka on heti kansikuvan alla.

2. Timeline-sivusta tulee kaikille sisääntulosivu. Aeimmin pystyi käyttämään Sisäänheitto-sivua erityisesti uusien tykkääjien houkutteluun tai teemakampanjaan. Teemasivustoja voi tehdä yhä helposti, mutta ne eivät ole siis sisääntulosivuja.

 

 

 

3. Yrittäjien puffaaminen yleistyy sillä yrityslähtöisiä tarinoita voi tulla paitsi oikealle ”mainossarakkeeseen” myös viestivirtaan. Selkeämmät kuponginomaiset FB-tarjoukset yleistyvät.

 

4. Selkeämmät visuaaliset mittarit (Tykkäämiset, Sinusta puhutaan, Saavutettavuus) tulevat reaaliaikaisiksi ja voit jatkossa tehdä helpommin vertailuja. Kaikille julkiset kuukausitason Tykkäämis-, Sinusta puhutaan ja Viikon uudet tykkääjät käyrät tuovat liikennettä kilpailijoittesi sivustoilta.

 

6. Omia syötteitä voi korostaa. Syötteen pinnaus nostaa mielestäsi tärkeän viestin muistinlapunomaisesti kärkeen viikoksi. Korostus näkyy oranssina kirjanmerkkinä. Tekninen parannus on myös se että skrollauksen aikana (testaa tämä itse uusitulla sivustolla) sivun yläosassa myötäilee valintapalkki, jossa pikasiirtymiset ja Tykkää-laatikko.

 

Onko syytä paniikkiin?
Ei ole. Pärjäät itse pitkälle ja lähistöstä löytyy varmasti pätevä some-asiantuntija avuksesi klinikkaa vetämään. Pääosa asiakkaistasi ja seuraajistasi (yli 90 %) lukee viestisi edeleen omassa virrassaan ja vain satunnaiset kuljeksijat tulevat katsomaan suoraa FB-näyteikkunaasi. On se  paraatipaikka silti syytä laittaa kuntoon 😉

Suurin haaste on saada asiakkaasi ja sidosryhmäsi kiinnostumaan sivustasi. Siinä sisältö ratkaisee. Ja ajoitus. Ja tyyli. Ja joskus tuuri.

Uudistus on hieman suurempi kun yksityissivujen siirtyminen Timeline-aikaan. Silti viestinnällinen kiinnostavuus ratkaisee ja teknologia auttaa taustalla. Osallista asiakkaasi paremmin, menestyt paremmin.

FB-sivustoista tulee hieman laatikkomaisemmat ja visuaalisemmat. Vähän niinkuin älypuhelinten sisällöistäkin. Vahvuutena ja ongelmana on edelleen virtaus. Näet väläyksiä, mutta et välttämättä kokonaisuuksia. Ristikkäinlinkitykset ja haut ovat melko kevyet vailla toimivaa pitkää häntää. Keskustelu syntyköön ja jatkukoon!

Linkkejä joista Timeline-asiat yrityksille  kannattaa katsoa läpi (pyrin päivättämään tätä osuutta vapaa-ajallani):
Jack Morton slideshare (erityissuosittelut), SocialOgilvy,   GageGroup,  HyperartsMashable, WeAreSocial, Grapevine, Kansalaisyhteiskunta, Jari Juslen, SocialMediaToday, DreamGrow

Sivunsa ovat jo uusineet esimerkiksi edelläkävijät Rautasilta, Opasmedia, Kinda, LivingstoneKodit, Zento, KoivuInteractive. Ilmiantakaahan minulle myös suomalaisten perusyrittäjien sivustoja.

Isoista voi ottaa malli: LexusSubway, Starbucks, CocaCola,NY Times, MagnoliaBakery, Ben & Jerry`s kunhan muistaa suhteuttaa odotukset ja toimenpiteet.

 

Aiheeseen liittyvät:

1 Comment

  • Kiitos hyvästä blogikirjoituksesta, Vesa!

    Olen kerännyt linkkejä talteen Timeline-asioista yrityksille tähän viestiketjuun: http://www.facebook.com/KindaOy/posts/266703093406131

  • Leave a reply