Varo älypuhelinta ja vanhaa kytkyliittymää

2 Posted by - 22.2.2012 - asiakaspalvelu, myynti, palvelut

Ekaluokkalainen tyttäreni sai vanhan älypuhelimeni. Hänellä oli pappansa perusliittymä, jonka luulimme olevan estetty, koska siihen ei tullut aiemmin mm. mms-viestejä läpi. Sitten papalle tulikin 20 päivässä jättilasku yli 160 tunnista olematonta nettiaikaa. Aiemmin lasku oli ollut 2e/kk. Tyttö ei ole käyttänyt nettiä puhelimellaan.

Pari ystävällistä neuvoa teille oopperaattorit
1) Halpa kiinteä nettiyhteys kaikkiin liittymiin perusturvasyistä. Kytkypuhelimiinkin. Poistakaa sellainen liittymätyyppi joka sisältää tällaisen datasiirtomiiinan älypuhelimissa tai lisätkää asiakasneuvontaanne.

Mihin tällaista datasiirtohinnoittelua edes nykypäivänä tarvitaan? Ongelma on siinä että pari vuotta sitten oli buumi myydä liittymiä ja halpoja kännykköjä ulos. Erityisesti varttuneet ihmiset tarttuivat niihin. Nyt kun siihen liittymään liittääkin älypuhelimen lapsenlapselle on ansa valmis. Puhelinlasku saattaa helposti satakertaistua.

2) Pappa luuli liittymän olevan estetty. Niin mekin. Pappa olisi selvinnyt laskusta parilla eurolla ja kiinteällä nettiliittymällä, jos joku olisi asiasta informoinut. Nyt tuli tyhjästä yli 150 euron lasku. Onko tällaista nettiyhteydetöntä liittymää oikeasti edes olemassakaan?

Voisiko laskujen tai muuhun informaatiokanavaan laittaa tiedotteen, että mikäli käytätte älypuhelinta, suosittelmme liittymän tarkistusta. Varttuneemmat ihmiset eivät ole tietoisia että heidän liittymillään ylipäänsä pääse nettiin tällaisella kalliilla datasiirtoväylällä.

3) Selvitettävä operaattorin vastuu. Ei riitä se että: ” Emmehän me tiedä miksi joku kytkeytyy 160 tunniksi verkkoon ilman muutaman euron kiinteää nettisopimusta” Te tai kauppiaanne olette tietoisesti myyneet joskus nämä vanhat liittymät, jotka nyt älyaikana aiheuttavat ongelmia.

4) Varoitus operaattorien netti- ja palvelusivuille asiasta. Eipä löytynyt esimerkiks täältä mitään  http://www.sonera.fi/asiakastuki+ja+edut/lapset .

5) Kehittää asiakaspalveluanne. Jos jostain syystä erityisesti esimerkiksi isovanhemmat eivät tiedä liittymäasioista, ottakaa heihin yhteyttä ajoissa, heti kun laskussa alkaa ilmetä jotain ihmeellistä. Kai teillä sen verran fiksut asiakastietojärjestelmät on.

Jälkikäteen tietysti näitä varoituksia löytyi, mutta silloin oli jo myöhäistä. Yle uutisoi asiasta jo lähes vuosi sitten. YLE 9.3. Älypuhelin voi tuoda yllätyslaskun

Juhannuksen jälkeen viime vuonna kuluttajaviranomainen huolestui asiasta ja antoi tiedotteen, jota uutisoitiin lehdissä:

Iltalehti 7.7.2011 Älypuhelin voi aiheuttaa yllätyslaskun

MTV 7.7.2011 Ostitko älypuhelimen  Varo yllätäviä datasiirtomaksuja.

Iltalehti 7.12.2011 Lapsemme puhelinlasku räjähti käsiin.

Viime jouluna tuli kuluttajaviraston seuraava varoitus älypuhelimen lahjaksi saanneille.

Minulle on vielä epäselvää, mikä teknisesti aktivoi turhat laskut. Kohtalonystäviä löytyy. Toivottavasti myös ymmärrystä operaattoreilta.

”Kuluttajavirastoon tulee paljon vastaavia caseja. Wlan-verkon suojaaminen puhelimessa on vähintään yhtä tärkeä asia, josta juuri kukaan ei puhu. Käyttöehdot ovat niin pienellä puhelimen näytöllä, että sen lukemiseen tarvitsee melkein suurennuslasin (ainakin seniorit). Niin, ja se on vain englanniksi.”

Selvää on se että ongelman takana on yhdistelmä vanha liittymä jossa aktivoituu datasiirtomaksu sekä uusi älypuhelin. Älypuhelin siirtää omilla asetuksillaan dataa ilman että kukaan edes menee nettiin. Tämä saattaa tapahtua esimerkiksi kodin wlanin (= langaton lähiverkko) kautta.

Tulen reklamoimaan laskun heti Soneralle, kunhan pappa saa erittelyn. Tilanne selvisi minulle kylävierailulla 21.2.2012 Eikö operaattorit voisi tehdä asialle jotain, ennen kuin seuraava turha lasku lähtee seuraavalle tietämättömälle asiakkaalle. Rivikansalaisten ja medianko täytyy hoitaa tämä tiedotustyö?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva: Puhelinlasku saattaa tuoda yllättävän  datasiirtolaskun, jos et ole ajantasalla liittymästäsi ja joku perheestäsi käyttääkin älypuhelinta.

Aiheeseen liittyvät:

2 Comments

  • jouko väänänen 22.9.2012 - 8.25 Reply

    Hei!

    Kiitos että olit laittanut tämän tänne netiin!

    Meille on tyttären kanssa käynyt lähes samalla tavalla.

    tytär sai vanhan älypuhelimen, jota käytti vain Wlan yhteydellä ja laskua on tullut Soneralta olemattomasta jo lähes 300 euroa.

    Mitään erittelyä ei ole tullut.

    Minulle on käynyt ehkä samoin samoin siirsin Saunaloahden korttini tyhjennettyyn puhelimeen ja Dna on lähettänyt sinne päiväämättömän ja näytössä näkymättömän estoviestin ja nyt luurin akku oli lähes tyhjä.

    Ihmettelen tämän vanhan luurin mahdollisia päivitystarpeita.

    Epäilen että kyseessä on asiakkaiden tietoinen pettäminen/ aiheettomasttoman laskutuksen suunniteltu operaatio.

    Aion laatia ensin kyselyn sitten ottaa yhteyttä kuluttaja asiamieheen ja lopuksi tehdä asiasta tutukintapyynnön.

    Tässä kohden olisi hyvä taas saada aikaan se paljon puhuttu ryhmäkanne, jota suomessa ei näköjään saada aikaan kun raha on kaikki positiot vallannnut.

    terv jouko

  • Vesa Ilola 23.9.2012 - 19.37 Reply

    Kiitos Jouko tarinastasi. Meidän tarinamme päättyi onnelisesti, sillä Sonera hyvitti laskun täysin. Isovanhemmat ovat myös nyt informoitu ”nykyaikaan” ;D. Jonkin aikaa sai kuitenkin soitella ja kirjoitella ennen kuin oikeus tapahtui.

  • Leave a reply