Myyntiteho – vaikuttavuutta viivan alle

2 Posted by - 29.11.2011 - myynti, myyntiteho, palvelut, työkalut, vaikuttavuus

Mikä on Myyntiteho?
Myyntiteho on asiakas- ja markkinalähtöisen tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin sparraussetti. Kolmipäivänen Myyntiteho-palvelu maksaa pienille yrityksille 500 € (alle 50 henkilöä työllistävät yritykset). Päätöksen hyväksynnästä antaa alueellinen ELY-toimisto ja tarpeelliset viralliset taustainfot löydät Yritys-Suomen sivuilta.

Myyntiteho minuutissa:
– 2 – 3 kuukauden mittainen yrityskohtainen sparrausprosessi
– yritys ja asiantuntija käyvät kehittävää vuoropuhelua kasvotusten ja etäohjatusti 2-5 kertaa
– raportti toimii tarvittaessa ”työkirjana” tai tsekkilistana
– seurantajakso 6 – 9 kuukauden kuluttua toimenpideohjelman laatimisesta

Moni joka ei tunne minua eikä Myyntitehoa entuudestaan on pyytänyt sen sisällön aukipurkua, jotta voi tsekata soveltuvuutta haasteisiinsa. Olen tehnyt tätä varten mindmapin, jonka löydät oheisesta Myyntiteho2011 linkistä. Kuten huomaat olen hieman supistanut karttaa hahmotussyistä.

Myyntitehon isoja kokonaisuuksia ovat:
1) Analyysit (miten tähän ollaan tultu + kuinka tuote/palvelu suhteutuu kilpailijoihin)
2) Kohderyhmän ja kilpailuedun täsmennys (mihin yritys haluaa eritysesti suunnata jatkossa)
3) Tuotteistaminen ja kaupallistaminen (millä uusilla keinoin pyritään kasvattamaan menestystä)
4) Markkinoilliset päätökset (mitä on tehtävä nyt/pian)
5) Toimenpidesuunnitelmat eli myynnin ja markkinoinnin vuosiohjelmat

Markkinointi- ja myyntisuunnitelman päivityksissä käydään 10-15 kohtaa läpi maalaisjärkisesti. Itse käytän Myyntiteho-prosessin aikana hyväksitoteamiani visualisointityökaluja, joilla kilpailukyky ja erottuvuus saadaan kiteytettyä selkeämmin kuin perusmyyntitehossa. Viimeaikoina Myyntitehoissa on painottunut konversion lisääminen verkossa.

Analysointi on helppoa, päätöksenteko vaikeampaa
Tehtyäni parikymmnentä uudistettua Myyntitehoa huomasin että on järkevää kiteyttää parinkymmentä kehittämistoimenpideanalyysiä TOP5 suosituksiin, joihin erityisesti keskitymme asiakkaan kanssa. Olen tehnyt Myyntitehon 2010-2011 mm. matkatoimistoketjulle ja muille matkailualan toimijoille, verkkokaupalle, sosiaalisen median asiantuntijoille, maahantuojalle, insinööritoimistolle, teknologia-alan yrityksille sekä erilaisille asiantuntijakonsulteille eri puolilla Suomea akselilla Lappi-Uusimaa.

Myyntitehosta saatu asiakaspalaute:
– selkiytti myyntiä, nyt kilpailija käy urkkimassa meidän tekemisiämme
– vahvisti sitä miten ja millä erottua
– kannustaavaa kyseenalaistamista
– hyviä kiteytymiä siitä mikä toimii ja mikä ei
– raskas raportti, mutta terävät kärjet
– saimme uutta näkökulmaa uuteen ansaintaan
– vaativa mutta välttämätöm tuuletus meille
– saimme kaipaamaamme konkretiaa sekä juniorimyyjille että hallitukselle
– uutta kauppaa  yli 10 000 eurolla oli hankkeen paras lopputulema yksinyrittäjälle
– pääsimme päivittämään vihdoin digistrategiamme
– yrittäjän näkökulmasta tässä tuotteessa on hinta-laatusuhde kohdillaan

Miten ja miksi Myyntiteho?
Lue aiemmasta blogikirjoituksestani, miksi Myyntiteho kannattaa tehdä.  Taustatietoni löydät Asiantuntijahaku.fi-linkistäni. Tarvittaessa toimitan sinulle suosittelijareferenssit, jos haluat kuulla yrittäjiltä suoraan heidän kokemuksiaan.

 

Kuva: Bizjournal.com/ Mindflash.com

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply