Ansaintamalli uusiksi

2 Posted by - 27.11.2011 - ansaintainnovaatio, konsepti, myynti, strategia


Koulutan silloin tällöin tuotekehittämistä Rastorilla Pohjois-Suomessa. Olen huomannut että palveluita ja tuotteita kehittävien yrittäjäopiskelijoiden yksi kipupiste on uuden ansainnan oivaltaminen. Aiemminhan ansainta pyrittiin hakemaan hyvistä asiakkuuksista ja vuosisopimuksista eli tavoittteena oli tehdä miljoonakauppa. Sähköisen markkinoinnin aikana syntyivät pitkä häntä ja apps-kaupat. Eli ansainta syntyikin siitä että myytiin globaaleilla markkinoilla miljoona euron latausta.

Kymmenen pientä ansaintaoivallusta
Viime kurssilla pyysin opiskelijoita itse työstämään ideoita omien virikkeitteni pohjalta. Ohessa tuloksia:
1) Hankitaan uusia asiakkuuksia kuten keskusliikkeet tai laajennetaan palveluita B2B:stä kuluttajamarkkinoille
2) Varainhankinta tai jokin muu uusi ansaintakanava kuluttajatuotteille. Varainhankinnassa keskusliiketaso tipahtaa pois, samoin kiinteät palkkakulut. Varainhankkijat (luokat, ryhmät, seurat) toimivat myyjinä.
3) Oheistuotemyynti (myydään esimerkiksi koulutuksen tai keikan yhteydessä tuotteita kuten kirjoja, äänilevyjä, paitoja) Paras esimerkki on elokuvateatterin popcorn. Tuotteesta saa paremman katteen kuin lipusta. Myös elokuvavuokraamon kate tulee pitkälti makeisista
4) Lisäarvon kasvattaminen: Tilataan halvalla Kiinasta, hankintaa julkkisleima ja myydään kaliilla Ebayssa tai Amazonissa
5) Hankitaan itselle strateginen kumppani ja tehdään yhteismarkkinointia. Tehdään tarjouskonsortio suuriin tarjouskohteisiin.
6) Avaimet käteen –toimitus. Palvelu sisältää kaiken mahdollisen (all-inclusive matka) Ei piilokuluja, ei yllätyslaskuja.
7) Asiantuntemuksen tuotteistaminen erilaiseksi palvelupaketeiksi ja ratkaisumyynniksi:
• Kartoittaminen ja ennakointi
• Koulutus ja konsultointi
• Kunnossapito ja huolto
• Jakeluratkaisu
• Rahoitusjousto
• Raportointi- ja visualisointi
8 Edustusformaatti eliFranchising-ratkaisut. Lue lisää <ahref=”http://fi.wikipedia.org/wiki/Franchise”>wikipediasta
9) Pääomarahoitus ja exit. Startupit myyvät intohimoa ja ideaa pääomarahoittajille näyttöjen kera. Eivätkö perinteisetkin toimijat voisi imeä tästä buumista itselleen lisävirtaa ja ansaintaa.
10) Crowdsourcing ideointi: järjesteään tuotekehityskilpailu, jossa kumpaanit ja asiakkaat ideoivat

Verkkokauppa ja sähköinen bisnes
Sähköinen jakelu on muuttanut useita ansaintatapoja. Tämän ovat huomanneet esimerkiksi matkatoimistot, pankit ja musiikkiyhtiöt. Asiakas ostaa matkan, musiikin tai räätälöidyn tuotteen entistä useammin verkkokaupasta.

Tuote tai palvelu laitetaan ladattavaksi nettiin ja automatisoitu sähköpostimyyntikone hoitaa muistutuksen ja vertaisryhmät arvioinnin ja suosittelun. Menestyjiä ovat olleet Apple (katso kuva alla), Amazon ja Zappos. Lue lisää Verkkopalvelujen ansaintamalleista ja e-oppimisen ansaintamalleista T

Elektronisen liiketoiminnan pohjalta on myös syntynyt aivan uudenlaisia liiketoimintamalleja, kuten Google, Facebook, Skype tai Wikipedia. Lue lisää aihetta käsittelevästä kirjasta.

Seuraavana sähköisessä murroksessa ovat lehdet- Perinteiset sanomalehdet ovat jo vuosia huomanneet laskevien tilausten trendin. Jatkossa perinteisen lehden rinnalla ovat verkko lehti, ladattava lehti (iPad ja muut tabletit) sekä henkilökohtaisesti räätälöidyt lehdet (Flipboard, Pulse, Zite). Sanomalehtien ansaintamallin muutoksesta on kirjoiteltu paljon erityisesti vuodesta 2008 alkaen.

Sisällöllisia usia ansaintamalleja on etsitty myös erilaisin kilpailuin kuten journalisteille suunnattu Uutisraivaaja jonka voitti tänä vuonna Scoopion

Muita koulutuksessa esiinnoussseita ideoita
1) Upottaminen (add in) oma palvelu tulee jakeluun ison yrityksen kautta. Esimerkiksi järjestöt saattavat saaja suojelijakseen yrityskanavat tai spon
2) Ilmainen näyte sisäänheittäjäksi. Lisärvopalveluja ja ominaisuuksia myydään. Esimerkiksi Habbohotelli ja monet sähköiset palvelualustat kuten Slideshare.
3) Suosittelut ja hyvät referenssit. Aito suosittelu toimii nykyään jo paremmin kuin kaupparatsumyynti.
4) Pop up –myymälät ja kausitarjoukset
5) Kanta-asiakkuuksien myynti (lentoyhtiöt)
6) Maksulliset tukipuhelut (tietokoneenhuolto)

Lisää ansaintamalli-virikkeitä
Lue ansaintamalleista lisää vaikkapa Keksimöstä, Ideavuodosta tai Muropaketista

Jos tiedät jonkin loistavat ansaintamalliin liittyvän idean tai blogauksen, ilmoitathan siitä minulle. Jos haluat kuulla syvällisemmin omista ansaintaoivalluksistani, otahan yhteyttä. Tämä kirjoitus on osa ansaintainnovaatio-testiäni.

Aiheeseen liittyvät:

1 Comment

  • Lauri Kutinlahti 12.12.2011 - 14.02 Reply

    Moikka Vesa,

    Olet kirjannut tosi hyvän listan erilaisia ansaintakeinoja. Haluaisin nostaa esille vielä ajatuksen tietokaupasta. Kauppa kohdistuisi asiakkaista opittavaan tietoon ja sen tuotteistamiseen.

    Esimerkiksi minä teen verkkokurssia liiketoimintamalli-prototyyppien rakentamisesta ja aion tehdä seuraavan tuotteeni tämän projektin aikana itsestäni ja asiakkaistani oppimista asioista.

    Ulkopuoliselle myymisestä esimerkki voisi olla golf-mailojen testaustilaisuus, jossa mailavalmistaja saa olennaista tietoa tuotteistaan. Lisäksi hän voi tuotteistaa asiakashaastattelussa saadut tiedot vaikkapa fysioterapeuteille, lääkäreille taikka luontaistuotekauppialle.

    Tietojen kerääminen on helppoa, jos tuote on sähköinen — esimerkiksi google-haku 😉

  • Leave a reply