2011MVV etäosallistujan silmin

1 Posted by - 2.10.2011 - sisällöntuotanto, trendit, verkkomarkkinointi

Etäosallistuin tänä vuonna Markkinointiviestinnän viikkoon. Pääsyy etten päässyt paikalle oli se että olin sitoutunut asiakastyöhön 600 kilometrin päähän tapahtumapaikasta.

Keskustelu aktivoi kanavan

Oma osallistuminen oli kokeellista  ja osin kaoottista.  Tiedän että hyvä tapahtuma on parasta alustaa twitteröinnille.  Pystyin ”päivystämään” paremmin keskiviikkona kuin torstaina. Myös verkkokeskustelu oli aktiivisempaa keskiviikkona kuin torstaina.

Sain torstaina 35 mainintaa, keskiviikkona 53 mainintaa. Tyypillinen päivätwiittauksen mainintoineen ovat muutoin  1-5 eli tilaisuus 7-10x. Torstaina lähetin 38 twitter viestiä ja keskiviikkona 41 viestiä. Mukana oli toki muitakin viestejä kuin #2011mvv

Verkostoanalyysin tilannekatsauksen  mukaan noin 300 kirjoitti tai välitti tweettejä tapahtumasta. Aktiviisia raportoijia oli minusta kuitenkin vain 10 %. Siis henkilöitä jotka tuottivat etäosallistujalle lisäarvoa. Lisäarvoa en kokenut saavani siitä että ilmoittaa saapuvansa paikalle, olevansa paikalle tai osallistuvansa X.n esitykseen.

Etäosallistamisen mahdollisuudet ja kuopat

Miksi etäosallistujille tulisi sitten tuottaa lisäarvoa, kun eivät kerran vaivaudu paikalle? Kyse on keskustelun, osallistumisen ja viestin välittymisen eri tasoista. Lisäarvoa tuo esityksen laittaminen verkkoon etukäteen, tai oleellisen kiteytymän välittäminen reaaliaikaisesti.

Järjestäjän MTL:n näkyvyys verkkoläsnäolossa tapahtuman aikana oli aika vaatimaton. Menivätköhän suurimmat resurssit varsinaisen tapahtuman järjestelyyn ja tilaisännöintiin? Minulle jäi epäselväksi kuka ”koordinoi” tilaisuuden someläsnäoloa.

Aktiivisinta oli viestintä- ja someväen tviittaukset, Brändi- ja Myyntisaleista ei juuri verkkoon viestejä tullut. Perinteistä mainostoimistohehkutusta ei löytynyt juuri yhtään.

Yhtään striimausta ei tilaisuudesta tullut. Samaan aikaan kokoustaneet #datajournalistit käyttivät kahta eri kanavaa. Striimi ei ole välttämättömyys mutta se lisää kummasti läsnäolon tunnetta.

Etäosallistuja on kuin sokea. Hän on täysin muiden osallistujien aktiivisuuden ja tilanneraportoinnin varassa. Toisaalta etäosallistuja voi luovia helpommin tilojen välillä. Itse seurasin samanaikaisesti myös menoa Mindtrekissä.

#2011mvv  häshtag-keskustelu oli mielenkiintoinen. Ennen virallista ilmoitusta (vuosiluku+tunnus) ihmiset keskustelivat luontevasti #mvv2011-tunnuksella.

Omat henkilökohtaiset plussa-nostoni

Esitykset jotka etäosallistujalle jäivät mieleen verkkokeskustelun ja heidän oman aktiviteetinsa pohjalta. Keskiviikkona Kirsi Piha, Ari Ojansivu, Hanna Fosström, Russ Lidsome, Janne Saarikko, Kati Sulin, Christina Forsgård. Torstailta jäi mielen Jarno Alastalo, Riikka Venäläinen ja Charlotte Ulvos

#Mynewsdesk: in väki on jo pitkään ymmärtäneet verkon mahdollisuudet. Seuraan mielelläni @charlotteulvros :ta. Vapamedian väki sai jälkimmäiseen päivään aikaan hieman pöhinää. Usea tyytyi kutsuhuutoon omalle osastolleen.

Zeeland osasi huolehtia tyylikkäästi näkyvyydestään. Allerin Jarno Alastalon esitys oli ainoa bongaamani esitys joka osallistutti tilaisuuteen etukäteen, aikana ja jälkikäteenkin. Antti Leino hoiti oman jakonsa tyylikkäästi ja myös hakukoneystävällisesti.

Jälkidigijäljet

Reaaliaikaisen twitter-aallon jälkeen viestit ja datat jalostuvat blogi-kirjoituksissa Blogikirjotuksia löysin tilaisuudesta haulla mm. seuraavia:

http://outi.posterous.com/objektiivisesta-journalismista-lapinakyvaan-j

http://indiefabrik.com/wordpress/

http://verkostoanatomia.wordpress.com/2011/09/29/mindtrek-vs-mvv2011-battle-of-the-tweets/

http://diginatiivi.blogspot.com/2011/09/markkinointiviestinnan-viikon-saldo.html

http://zeeland.fi/ajankohtaista/terveisia-markkinointiviestinnan-viikolta

http://ilmioita.wordpress.com/2011/09/29/markkinointiviestinnan-viikko-2011/

 

Jaettuja slidehare esityksiä bongasin viikonloppuun mennessä kymmenkunta joista puolet lähes välittömästi tapahtumapäivinä. Parhaiten viestin näistä löysi juuri twitteristä. Järjestäjä on luvannut kerätä esitksiä tulevalla viikolla sivustoilleen.

Kiitän kaikkia järjestäjiä ja osallistuja. Oli mukava surffailla ja keskustella kanssanne.

 

Aiheeseen liittyvät:

4 Comments

  • Jarmo Lahti 2.10.2011 - 14.38 Reply

    Zeelandista tuli mieleen, että testin ja huvin vuoksi ”dokumentoin” Janne Saarikon esitystä:

    http://infocrea.posterous.com/janne-saarikko-markkinointiviestinnan-viikko

    ja siitä innostuneena jatkoin torstaina ja keskiviikkojan eScience-konferenssissa samalla periaatteella (kun videointia ei sallittu):

    http://infocrea.posterous.com/escience-conference-29-3092011-helsinki

  • Seija Kiiskilä 4.10.2011 - 5.46 Reply

    Mukava nähdä etäosallistujan kooste. Olin itse mukana torstaina tapahtumassa. Koen olevani myös alkumetreillä some-maailmassa, josta johtuen mm. oma #kit menivät iloisesti sekaisin.
    Olikohan havaittavissa myöskin jonkinlaista tweettihysteriaa tai jopa kilpajuoksua – kuka tweettaa eniten? Olisiko jokaisen syytä pohtia hetki sisältöä ennen send-napin painallusta. Olen täysin samaa mieltä siitä, että lisäarvoa ei synny, kun ilmoittaa olevansa paikalla. Ei muille, tuskin edes itselle. Yritän saada innostettua julkishallinnon harmaata virkamieskaartia some-käyttäjiksi samalla itse opetellen, mutta lisäarvon perustelu ei onnistu, jos sisältö ei ole kohdillaan.

    • Vesa Ilola 5.10.2011 - 5.05 Reply

      Hei Seija. Tervetuloa SoMen ihmeelliseen maailmaan. Meillä kaikilla on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Siksi jätämme myös digijalanjälkiä kuten koira reviiristään.

      Olen itse yhä sekä innostunut ja hämmentynyt SoMen tarjoamista mahdollisuuksista.

      Twitteröinti on ketterin tapa kommunikoida tilaisuuksista. Osa jättää jalanjäljen, osa toimii sisältökuraattorina, osa jakaa oivalluksiaan. Omat lukuni olivat suhteutusta, eivät omaakehua. Etänä joutuu olemaan aktiivisempi, jotta pysyy kärryillä.

      Ja tulee kuulluksi ja nähdyksi 😉

  • http://www.reignnj.com/ 23.4.2017 - 22.10 Reply

    What age is too young to start using a mild over the counter anti-wrinkle cream?I am in my 30′s. I have some blemishes on my face, some mild wrinkles on my forehead, and some laugh lines. Nothing too serious. Am I too young to start using the over-the-counter anti- wrinkle creams such as Neutrogena Healthy Skin Anti-Wrinkle cream w/spf?Someone told me that these products can actually CREATE wrinkles if you use them when you don’t need to. Can you give me some advice?

  • Leave a reply