Muutoksen muotoilu

2 Posted by - 29.8.2011 - design, elonmerkki, muutos, strategia, vuoropuhelu

Luovuutta on tapa ajatella ja toteuttaa asioita siten että tylsänä ja  mahdottomana pidetty alkaa kiinnostaa, heikosta tulee vahvaa, vaiettu nousee puheenaiheeksi ja huomaamattomasta tulee haluttua.  Mitä tekee yrityksen viestintäammattilainen? Hakeutuuko hän siiloon suojaan näpertelemään vai heittäytyykö  hän tulilinjalle rikkomaan rajoja sekä käsityksiä.

Tulevaisuuden mahdollisuudet ja riskit nivoutuvat aina ihmisiin ja mielikuvien hallintaan. Se joka onnistuu luomaan lisää arvoa, saa usein myös lisää rahaa.

John P. Kotterin tutut muutosportaat sopivat myös uuden muotoiluun.

  1. Luo tunne muutoksen tärkeydestä.
  2. Etsi ja rakenna tuloksia saava tiimi ja huomioi myös tulevat talentit
  3. Kannusta, visioi ja unelmoi paremmasta. Tee (viestintä)strategia, joka innostaa joukkosi.
  4. Viesti kaksisuuntaisesti. Osallista. Valtuuta.
  5. Muutosta saa aikaan vain teoilla ja päätöksillä. Tuo ne etulinjaan näkyväksi
  6. Konkretisoi pikavoitot, mutta muista maratonasenne.
  7. Ankkuroi muutos arkeen. Paketoi, tuotteista, vakiinnuta.
  8. Juhlista onnistumista. Salli mokaaminen. Ota opiksi.

Tuloksellinen muutos ei synny vain seminaareissa tai manuaaleissa vaan arjen teoissa ja tekijöiden sitoutumisesta.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply