Miksi ruotsalaiset höykyttää meitit?

2 Posted by - 25.8.2011 - asenne, elonmerkki, innovaatiot, muutos

Ruotsalaisilla on rohkea ja avoin asenne hyödyntää osaamistaan. Investointeja houkutellaan ja saavutuksia hehkutetaan näyttävästi kansainvälisesti.  Suomessa tuskaillaan pienuuden paineen alla.

Kun Suomessa innovoidaan teknologiaa, Ruotsissa kaupallistetaan brändejä. ”Meillä on einsteinejä, mutta tarvitsemme lisää marilynejä.”, toteaa EVAn itävertailukatsaus ja jatkaa. ”Brändätyissä konsepteissa pitää olla lumoa ja säihkettä. Brändin arvo määrittyy ostavien asiakkaiden valinnoissa.” Toki jatkossa se patenttikin on kovaa valuttaa ekosysteemisodassa.

Ruotsissa omistajat osallistuvat persoonallaan ja kasvoillaan enemmän, Suomessa vain Nalle uskaltaa rohkeisiin avauksiin ja möläytyksiin. Suomalainen uskoo  rivakkaan halki poikki ja pinoon –tehouurastukseen. Olemme kovia talousmittareilla, mutta emme voi hyvin.

Mistä suomalainen sisu 2.0?

Toisaalta meillä on syntynyt loistavia sosiaalisia innovaatioita, joilla varmistettiin naisten mukaansaanti työelämään ja päätöksentekoon sekä lasten hyvinvointi koulussa ja päiväkodissa.

Luovuttavatko suomalaiset liian varhain? Ulkoistammeko me intohimon korporaatioihin ja laitoksiin. EVAn Ruotsi-katsaus kiteyttää ”Niillä optimismi, meillä pessimismi. Niillä toivo, meillä pelko. Niillä leikki, meillä työ.” Meille voittaminen on pakkomielle ja häviäminen suuri häpeä.

On muuten tulossa yleisurheilun valmennusmuotoilun MM-kisat….

Kuva: http://www.finnkampen.se/

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply