Digiveivi

2 Posted by - 21.6.2011 - mittaaminen, ROI, sisällöntuotanto, vaikuttavuus

Siinä missä reivit olivat tilaan sidottuja ekstaattisia öisiä tanssimusasessioita, veivit ovat päivänvalon sallivia julkisia taidonnäytöksiä. Tätä veiviä odotamme nyt suomalaisilta yrityksiltä, etujärjestöiltä ja tulevalta hallitukselta.

Valta siirtyy kuluttajille ja osallistujille kun mediakäyttäymistä ohjaavat yhä enemmän nopeat twitterfiidit ja pitkät digihännät. Mediat kilpailevat hunajapurkeillaan näiden aktiiviheimojen solmukohtapaikasta. Tärkeää on päästä iholle arjessa.

Miten mitata vaikuttavuutta?
Näkyvyys ilman tulosta ja liikevaihtoa voi olla hyvää viihdettä mutta huonoa bisnestä. Kampanjat, projektit ja prosessit valtaavat viestintää. ROI/ROC- ja KPI-mittarit muuttuvat: eurot, prosentit, klikkaukset ja minuutit ovat  yhätärkeitä, mutta riittävätkö ne.

Uskon että uudessa viestinnän mittaritarjottimessa yhdistyy insinöörimäinen databuffet sekä visuaalinen dashboard (kojelauta)

Pika-analyysien tarve yleistyy siinä missä pikaruokakin. Yhteisöt kaipaavat nopeita tilannekuvia mutta eivät malta  tehdä systemaattista seurantaa. Tehdäkö siis tutkimus, seuranta, kysely vai pikaluotaus. Brändi ja maine ovat edelleen kovaa valuttaa, mutta ketterään ja vaikuttavaan viestintään tarvitaan yhä enemmän osaamista kuin mediapanosstuksia.

Kuva Indianapolis Museum of Arts Kiitos myös Mynewsdesk otsikon oivalluttamisesta.

 

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply