Sometime2011

2 Posted by - 13.6.2011 - sometime, sosiaalinen media, verkostoituminen

@HeikkiHallantie kiteytti hyvin alun ja lopun. Sometime2011 = yhdessä luodut puitteet organisoiduille sattumille. Täällä saa ja voi mokata vapaasti. Tätä voi seurata hyvin etänä mutta parasta ja yllättävintä sisältö on paikan päällä nautittuna.

Sana-assosiaatiota ja -innovaatiota
Kun lento oli myöhässä, myöhästyin hieman startista. Siksi olen yhä vielä hämilläni mikä oli sana-assosiaatiovirran lopputulema. Pystyikö siitä tekemään johtopäätöksiä vai jatkuivatko assosiaatiot myös tulkinnoissa.

Koska twitter oli virallinen pääkanava myös jälkikiteytymät tulivat sanakiteytyminä: ihmiset, lämpö, aalto, heittäytyminen, mob, virta, striimi, vertaisaika, ennovaatio, sattumahdollisuus, somesukulaiset, isohali.

Yrittäjyyttä, oppimista, (some)maailman parantamista
Pikaverkostoitumiseen osallistui kahdessa päivässä noin 70-80 treffaajaa. Toivottavasti olette aidosti yhteydessä toisiinne. Minäkin odottelen niitä tavoittelemaani neljää soittoa, vaikka en vetovastuultani rinkiin ehtinytkään. Itse soittelen varmasti saman verran. Oma aikani meni #somestage painotteisesti kun tilamanageriksi ajaannuin.
Vaikka somehenkeen kuuluu antaa tilaa muille ja keskustella pitchauksessa harjoiteltiin vaikuttavuuteen tähtäävä pikaesittäytymistä. Kuulimme kymmenkunta hienoa treenausta. Backstagen keynote oli Helene Auramon hieno alustus.

Keskusteluja ja törmäämisiä
En ehtinyt keskustella niin monen kanssa kuin halusin. Toisaalta löysin itseni paikoista, jossa keskustelu pulppusi vapaasti virraten. Nainen ja some –miitinki oli varsin pohtiva ja runsasteemainen. Näkymätön oppiminen sessiota ei olisi haluttu millään keskeyttää yliajan jälkeenkään.

Ehkä olisin kaivannut vielä teemojen (yrittäjyys, tutkijuus, oppiminen ja maailman parantaminen) organisoitua yhteistörmäämistä. Tosin sekin toteutui piensessioissa.

Taskforce mahdollisti digijalanjäljen
Erilliskiitoksen haluaisin nostaa Taskforcelle joka oli tämän vuoden uusi lisä. He mahdollistivat digijalanjäljen jota voi seurata pitkään itse tapahtuman H-hetkien jälkeen. Kymmenkunta henkeä striimasi esityksiä ja positiivisesti tökkäsi kameran osallistujien eteen. Siinä aika moni koki pienen siivun miltä tuntuu hyvässä ja pahassa olla ”julkkis”.

Osaajavirtaa ja spontaania vastuusta
Tyypillistä järjestelyille ja tilaisuudelle oli itsestään paikkaava virta. Eli uusia ihmisiä tulee innosta lennosta. Näin sen olla pitää. Muutenhan olisimme vain kutistuvassa yhteisömaailmassa, joka elää ja kuihtuu vain rajallisten aktiivien varassa ja varjossa.

Kehittämispohdintaa
Päätapahtuman yksipäiväisyys saattaisi toimia paremmin etkoineen ja jatkoineen. Toisaalta sometime-kulttuuri on vielä nuorta. Luonnehan muotoutuu juuri osallistujien tahtotilan mukaan. Toisaalta kyse ei ollut massatapahtumasta vaan enemmän massatapaamisesta, jonka vaikutus jatkuu koko tulevan vuoden.

Mitä kaipaan vielä lisää on napanuora suureen massaan lähinnä toimittajien kautta. Mikä oli tilaisuuden ajankohtainen ”uutinen”? Vaarana on aina oma saarekkeellisuus ja sisäänpäin lämpiävyys. Myös tästä keskusteltiin päivien aikana.

Olkaa äänessä ensikertalaiset
Jälkikäteen kuuntelisin tarkkaavaisesti juuri ensikertalaisten kommentteja, koska ”konkarit” jäsentävät asian toisin. Eli millaista oli tulla avoimeen toimintaympäristöön? Uskalsiko, halusiko, vaikuttiko? Keskustelu FB-sivuilla onkin jo käynnissä

Lopuksi vielä 250x kiitokset osallistujille, olitte sitten ensi tai toista kertaa. Muistakaa että juuri te luotte varsinaisen hengen ja sisällön. Erityisaplodit noin 20-30 talkoomestarille, jotka loitte puitteet. Laitetaan sekä helle- että lumipallo vyörymään tulevanakin aikoina. Pohdinta jatkuu mutta nyt arki ja työt kutsuvat. Toivottavasti Tampereella talvella tavataan…

Päälinkit niille, jotka eivät hahmottaneet mistä yllä puhuttiin: ”kotisivu”, YouTubeFB-livesivut

Aiheeseen liittyvät:

3 Comments

  • […] kehitysajatuksia syntyi? Vesa Ilola kirjoitti hyvän tekstin Sometimesta vaikuttava.fi-blogissaan. Sometime tuntui minustakin enemmän massatapaamiselta kuin massatapahtumalta, mutta […]

  • […] http://vaikuttava.fi/2011/06/13/sometime2011/ Kategoriat blogi, ebrand, sosiaalinen media, sosiaalinen media yrityksissä, verkkonäkyvyys, yleistä – Tagit aalto design factory, aalto venture garage, helena auramo, pikaverkostoituminen, sometime lauantai, sometime2011, sosiaalinen media yrityksissä, sosiaalisen median kanavat, sosiaalisen median strategia, sosiaalisen median tapahtuma, sosiaalisen median tiimit, sosiaalisessa mediassa organisoitu tapahtuma, vesa ilola, zipipop SHARE THIS Twitter Facebook Delicious StumbleUpon E-mail « SomeTime2011 – Päivä 1 – Case: Blue1 No Comments Yet […]

  • […] http://vaikuttava.fi/2011/06/13/sometime2011/ Tweet Lähetetty: 14.06.2011   /   Blog-tag, ebrand, sosiaalinen media, sosiaalinen media yrityksissä, verkkonäkyvyys, yleistä Tunnisteet: aalto design factory, aalto venture garage, helena auramo, pikaverkostoituminen, sometime lauantai, sometime2011, sosiaalinen media yrityksissä, sosiaalisen median kanavat, sosiaalisen median strategia, sosiaalisen median tapahtuma, sosiaalisen median tiimit, sosiaalisessa mediassa organisoitu tapahtuma, vesa ilola, zipipop […]

  • Leave a reply