Vastuullinen viestintä

2 Posted by - 9.6.2011 - heimo, sosiaalinen media, trendit, verkostoituminen

Oheinen kirjoitus on koostettu Procom-päivän twittervirrasta, siinä sekoittuvat sulassa sovussa alustajien ja kommentoijien mielipiteet.

Onko vastuullisuus kannattavaa?
Näkyykö vastuullisuus brändissä tai kannattavuudessa? Yritysvastuullisuudella ja bisneksellä on oltava linkkinsä. Vastuullinen viestintä rakentaa mainetta ja luottamusta sekä kasvattaa bisnestä. Se yhdistää bisnes- ja ihmistavoitteet.

Yllättävän moni asia on erkaantunut liiketoiminnan ytimestä omaksi saarekkeekseen: markkinointi, viestintä, myynti, tuotekehitys, asiakaspalvelu, työhyvinvointi. Siksi vastuullisuuskin on hajaantunut. Hiljalleen 10-15 % kuluttajista on valmiita maksamaan vastuullisesti tuotetuista palveluista ja tuotteista. Vastuullisuusviestinnän merkitys tulee korostumaan etenkin energia-, elintarvike- ja lääketeollisuudessa.

Yritysvastuullisuus on 360 astetta arvoja, tekoja ja ymmärrystä. Yritysvastuullisuus on talenttimagneetti, kun kilpaillaan osaajista ja nuorista.

Avoimen vuoropuhelun vaikeus
Miksi yritykset panostavat vastuullisuusviestinnässä raportteihin, eikä muihin kanavoihin.  Katsotaanko raporteissa liikaa  menneisyyteen, eikä keskitytä nykyhetkeen saati tulevaisuuteen? Miksi yritykset raportoivat kun väki haluaa keskustelua?

Jos yritys on mielestään avoin, läpinäkyvä ja keskusteleva, miksi sosiaalinen media on yrityksille silti niin vaikeaa. Miksi suora dialogi pelottaa? 54% yrityksistä ei hyödynnä somea vastuullisuusviestinnässään. Some-pulssia pitää kuunnella, jos aikoo pysyä pelissä mukana. Siksi on rakennettava kuuntelemisen kulttuuri. Vastuullisuusviestintä ennaltaehkäisee kriisiviestintää.

Sisällön täytyy sykkiä
Missä se loistava sisältö piileskelee? Sitä on kaikkialla, ei vain viestintä- ja markkinointiosastolla. Se on käytävillä, kahvihuoneissa ja tupakkapaikoissa. Se täytyy houkutella ja pyydystää esiin. Jatkossa markkinointi on monikanavaista julkaisutoimintaa. Jossa on paljon tarinoita, mutta selkeät ydinviestit.

Haasteena on olla kiinnostava. Vasta vuorovaikutus saa sisällön elämään. Ratkaisuja ovat kuuntelu, aitous, anna enemmän kuin saat, keskusteluunkutsu, yhteistyö, joukkoistaminen, kulisseihin päästäminen. Jos viestintä ei ole vuorovaikutteista, sykkeeseen sidottua, ei synny hengissä pitävää kuhinaa. Jäljelle jää vain tylsä faktatiedotus.

Tarinajohtajuutta ja palkitsemisia
Jouko Karvinen osoittautui tarinajohtajaksi. Hän neuvoi että ei pidä vain puhua kumppaneista ja yhteisöstä vaan puhua heidän kanssaan

Paikallinen näkemys yritysvastuusta voi olla kovin erilainen kuin vaikka meidän suomalaisten, hän muistuttaa. Siksi paikallisten kanssa oleva vuorovaikutus tulee olla hyvin läheistä ja käytännöllistä.

Verkostoitumisen ja vapaan ohjelman jälkeen viestinnän huomionosoituksia saivat ansaitusti Sofi Oksanen, Timo Soini, Matti Saarinen ja Suomen maabrändityö. Päivään sisältyi vastuullisuustutkimusten tuloksia ja hienoja alustuksia.

Linkitän lisää lähteitä Sometime-valmistelujen ohessa. Sometimessa pohdin myös millä työmäärällä ja tempuilla twitter-virrassa olevat kuvat olisi saanut taitettua lehtimäiseen muotoon. Sisällönhallintaohjelmiahan on jo runsaasti, mutta aikaa valitettavan vähän.

Aiheeseen liittyvät:

3 Comments

  • Johanna Kotipelto 10.6.2011 - 4.58 Reply

    Kysyt oikeita asioita avoimen vuoropuhelun puutteesta!

    Suomalaiset raportoivat itsensä hengiltä sillä ennen absoluuttista totuutta ei kenenkään pidä pukahtaman? Toisaalta varomattomuus näissä asioissa onkin äkkiä viherpesua – mutta terve balanssi pitäisi löytää!

    Karvinen ajatelmoi kivasti viime viikonlopun Kauppalehden välissä ilmestyneessä Yritysvastuu-liitteessä (olisi ollut kiva kuulla kaveria livenä).

    Myös verottaja availee tarinakanavia, viranomaisen varovasti, totta kai =) Täältä voi aloittaa: http://www.vihreampiverottaja.fi

  • Mikko S 10.6.2011 - 6.50 Reply

    ”Miksi yritykset panostavat vastuullisuusviestinnässä raportteihin, eikä muihin kanavoihin. Katsotaanko raporteissa liikaa menneisyyteen, eikä keskitytä nykyhetkeen saati tulevaisuuteen? Miksi yritykset raportoivat kun väki haluaa keskustelua?”

    Olisko kyse uskalluksesta?

    Keskustelu edellyttää viestinnältä vastuunantoa ja vastuunottoa, itsenäistä hetkessä tapahtuvaa päätöksentekoa ylipäätään. Tämä asettaa viestinnän tekijät uusien haasteiden pariin. On helpompaa tehdä niin kuin aina ennenkin ja keskittyä mm. mainittujen raporttien tekemiseen. Mistä löytyvät ne viestinnän ammattilaiset, jotka haluavat ottaa vastuun?

  • […] osallistuneita, nähdään taas ensi vuonna! Tsekkaa myös tiivistelmä päivän twitter-annista Vesa Ilolan blogista. WP_SLIDESHOW_IMAGES = { load: […]

  • Leave a reply