Digivaikuttava yrittäjä

1 Posted by - 4.6.2011 - sosiaalinen media, vaikuttavuus, verkostoituminen, vuoropuhelu, yrittäjyys

Sosiaalinen media on erinomainen työkalu pienyrittäjälle, se on mikroräätälöity brändityökalu. Itselleni sosiaalinen media on toiminut parhaiten puolitoista vuotta verkoistoitumisen ja tuotekehittämisen alustana.

Sosiaalisen median käyttäjät ovat usein itseoppineita. Kirjoittaminen, ajatteleminen, viestintä ja vuoropuhelu ovat haastellista. Mutta yrittäjyys se vasta vaikeaa onkin. Pohdin koko ajan esimerkiksi sitä kuinka paljon olisin valmis ottamaan vastaan 100% ulkoistamista vastaan. Jos yrittäjä ei syty itse blogiin tai sosiaalisen mediaan, en usko että siinä ei auta mikään muu kuin riihikuiva raha. Kaikessa on lopulta kyse intohimosta.

Onko pakko olla mukana? Onko?

Jos ihmisillä on yhä suurempi halu käyttää yhteisöllisiä viestivälineitä, yritystenkin on hakeuduttuva sinne. Keskeistä on asiakkaiden keskinäinen vuoropuhelu, jota käydään yhä enemmän verkossa siinä missä baareissa, kaduilla ja kahvitauoilla. Sosiaalinen media on tapa päästä lähemmäs asiakkaita. Se on tapa ja keino olla tekemisissä ihmisten kanssa.

Yrittäjiä voivat pelottaa mainetahraukset tai hukkaan mennyt aika. Parasta maineenhallintaa on suunnitella toiminta niin, että kaikki yrityksen asiat ovat lähtökohtaisesti julkisia. Perinteinen maineenhallinta ja –seuranta on ollut lehtikirjoittelun seurantaa ja siihen mahdollista reagointia. Mikro- ja asiantuntijayrityksillä ei ole juuri muita keinoja kun rakentaa mainetta verkossa.

Näkyväksi tuleva läsnäolo eli verkkopääoma

Sosiaalisessa mediassa valuuttana ovat huomio, maine joita välittävät linkit ja keskusteluosallisuudet.  Sosiaalinen media tekee yrityksen verkkopääoman näkyväksi. Parhaimmillaan tyytyväiset asiakkaat ja kiinnostuneet yhteistyökumppanit ovat äänessä yrityksen puolesta. Kun rakennat mainettasi ajoissa, varmistat että oma viesti menee läpi kun tarvetta on.

Löydettävyyden ja näkyvyyden oppii kantapään kautta. Kyse on sattumien ja suositusten yhdistelmistä, jossa linkitykset ovat viestikapulan viejiä.  Mieti missä kisoissa haluat olla ja kuinka monta tuntia varaat treenaukseen. Haluatko olla teknisesti vai sisällöllisesti hyvä.

Hakukoneita on ruokittava siinä missä muitakin nälkäisiä suita uudella ja kiinnostavalla sisällöllä Jos aiot pysyä kärjessä, sinun on oltava julkaisuissa kiinnostavampi kuin kilpailijasi. Blogi paitsi optimoi sisältöäsi,  luo myös yhteisöllisyyttä ja parantaa tunnettuuttasi. Seuraatko miksi, miten ja mistä sinut löydetään?

Miksi kannattaa tulla mukaan?

Yhteisömedia avulla löydät 
uusia tukijoita, seuraajia ja  teemasta kiinnostuneita. Saat
tuotekehittelyyn ideoita ja oivallat uusia näkökulmia.

Sosiaalinen media vaikuttaa yhä enemmän perinteiseen mediaan.
Se on jo nopein ensiuutisväline.
Mitä aikaisemmin olet somessa, sitä enemmän voit vaikuttaa. Osaat mennä sinne missä keskustelut käydään.

Sosiaalinen mediamenestys ohjautuu osallistujien tarpeiden kautta.
 Kyse on pitkän aikavälin toiminnasta, joka vaatii osallistumista, sitoutumista ja läsnäoloa. Some kannattaa ajaa organisaatioon täydellä teholla kun pitää huolta siitä resursseja ja taitoa riittää alkuinnostusta pidemmällekin. Kos oikeaa ajoitusta miettii liikaa kyse on vähän kuin lapsenteon päättämisestä. Oikeaa aikaa ei ole, on vain kasvettava lapsen myötä.

Liikkeelle voi lähteä  vaikkapa muiden esimerkkien avulla, somerupattelemalla. Kun osataan toimia oikein ei tarvita liian kontrollia, eikä ennakkosensuuria. Homma rullaa kuin pyörällä ajo.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply