Sisällöntuntijoiden esiinmarssi

2 Posted by - 23.5.2011 - sisällöntuotanto, vaikuttavuus

Vuotta 2011 sosiaalisessa mediassa on ennakoitu sisällönhallinnan (curation) vuodeksi. Mitä se kuraattori sitten oikein tekee? Suomen kielessä kuraattoreita löytyy tyypillisesti koulusta ja taiteesta. Koulussa kuraattori tukee ja auttaa oppilasta erilaisissa ongelmatilanteissa. Taiteessa kuraattori kokoaa ja kerää esimerkiksi näyttelyitä.

Uusi rooli: verkkokuraattori
Verkossa kuraattori on sisällön järjestäjä ja tuntija. Kuraattori suodattaa  ja välittää järkevän aineiston eteenpäin verkostoilleen.

Kuraattori etsii ja löytää sisältöä blogeista, julkaisusta, linkeistä tai hakulöydöistä. Hän jaksaa ja osaa viitata alkuperäislähteisiin ja kommentteihin sekä indeksoi tietoa tageilla, hashtageilla ja listoilla. Välitetty tieto on tyypillisesti mielekästä ja hyödyllistä sisältöä siitä kiinnostuneille.

Sisällönhallitsija yhteisömanagerin luottopakkina
Kuraattori osallistaa  yhteisön mukaan laajempaan prosessiin kuin moderaattori (keskustelun  ylläpitäjä tai liikkeelle laittaja). Kuraattori osaa kierrättää joukkojen viisautta. Jos jokin lähtee verkossa liikkeelle, heikot signaalit löytyvät usein juuri kuraattoreilta.

Sisältönyyttärit verkkonuotion äärellä
Kuraattori tuottaa kokemuksellaan ja osaamisellaan lisäarvoa yhteisölleen. Sisällönhallinta on oikeastaan sisältönyyttärit, jossa kukin osallistuja tuo  tullessaan palan nautittavasta ilmapiiristä ja tarjoamasta. Kuraattori sytyttää verkkonuotion, jonka ympärille on hyvä kerääntyä vaihtamaan kokemuksia.

“Curation comes up when search stops working,” kiteyttää Clay Shirky.  “… when people realize that it isn’t just about information seeking, it’s also about synchronizing a community.”

Sisällönhallinnastako uusi FB?
Verkossa on nousemassa useita uusia sisällönhallinnan työkaluja kuten Paper.li, Scoop.it, Storify ja Pearltrees. Ne keräävät ja tuottavat dataa esimerkiksi lehtimäiseen muotoon tai puumaiseen rakennelmaan. Kyse on sisällön uudelleen paketoinnista, jossa nostetaan esiin verkoston löydöt ja helmet. Tästä on esimerkkinä LinkedIn verkkolehtiaggregaatti.

Lue aiempi kirjoitukseni myös muista sosiaalisen median asiantuntijarooleista.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply