Suora yhteys

2 Posted by - 6.5.2011 - muutos, sosiaalinen media, vaikuttavuus, vuoropuhelu

EVAn raportti ilmestyi eilen. Liikun nyt ohuilla jäillä kun vajaan tunnin iltasilmäilyn jälkeen osallistun pohdintaan. Raporttia lienee valmisteltu syvällisemmin.

Sisäinen muutos
Kyse on muutoksesta. Työ muuttuu, toimintaympäristö muuttuu ja vuorovaikutus muuttuu. Läpinäkyvyys ja avoimuus nousevat kärkeen siten että tietoturva- ja ansaintasuoja huomioidaan. Yrittäjien, johtajien ja työntekijöiden tulee olla entistä ketterämpiä ja itseohjautuvampia. Raportin yksi kantava teema on huomion kiinnitys siihen että ulkoiset odotusarvot (=markkinointi) ovat liian suuret verrattuna siihen mitä hyvää some voi tuoda sisäisellä kulttuurinmuutoksella.

Reviirisotaa peloilla ja myyteillä
Perinteistä mediaa on kritisoitu siitä että se enemmän pelottelee kuin haastaa sosiaalisen median tulevia maisemia. Kuka sitten on tulevaisuudessa kilpailija vastustaja ja mihin vakoilijoita tarvitaan hakkereiden ja wikileaksien maailmassa. Liikesalaisuudet on hyvä suojata, mutta ei avoimesta verkosto-ominaisuuksista ole saatu vielä kuin alkupaloja. Suurin este on korviemme välissä. Pienen Suomen toivo lepää joukkoistamisen kyvyssä. Pienen firman toivo lepää voimien yhdistymisessä.

Return of what?
Mitattavuus on kaiken viestinnän ongelma. Mitä vaikuttavuutta milläkin on. Tyypillinen lainaus on että sitä saat mitä mittaat. Ja ettei mutulla pitkälle pötkitä. Toisaalta intuition merkitys korostuu infoähkymaailmassa. Minä olen vaikuttavuus-uskoinen. Heikot signaalit muuttuvat jossain ajanjaksossa vahvoiksi näytöiksi. Elämme jatkuvien pienten ja suurten kriisien ja/tai mahdollisuuksien maailmassa.

Vuorovaikutuksen pomovaje
SoMe on vuorovaikutuskanava ja asiakaspalvelukanava. Yritys, jolla on lähestyttävät kasvot vetää enemmän puoleensa kuin kiemurteleva en-tiedä-voinko-sanoa-policyn-mukaan-mitään. En muuten vielä juuri ole nähnyt haastateltavien johtajien ja asiantuntijoiden blogi- tai twitterkirjoituksia. Meillä Suomessa on aivan liian vähän hyviä esimerkkejä. SoMe on ja ei ole vallankumous. Mielenkiintoinen persoona joka osaa puhua ja kirjoittaa kiinnostaa yhä perinteisissä ja uusissa kanavissa. Enää ankat ja sammakot eivät kanna pitkälle, verkostoissa pitää olla jytkyä ja tuksua.

Reaalivirtaa ja pitkää  häntää
SoMe-ilmiöitä ei voi sisäistää ulkopuolelta. Yrityskulttuuria ei voi rakentaa ulkokohtaisesti. Kyse on sekäettä-ilmiöstä. Nopeasta reagoinnista, johon saatetaan palata vuosienkin jälkeen. Jatkuvasta läsnäolosta, josta muodostuu verkkoammatti-identiteetti. Sykkäyksistä ja tykkäyksistä sekä mannerliittojen liikkumisesta ja mannerjään sulamisesta.

Kenen suora yhteys kehen on kysymyksessä? Jatkan pohdintaa ja toivottavasti keskusteluakin.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply