Seitsemän muutoskärkeä

2 Posted by - 11.4.2011 - hissipuhe, muutos, strategia

Tämä ”salainen” muutoslista sopii niin myyjille, muutosagenteille kuin kansanedustajaehdokkaille. Se on koottu epämääräisistä muistiinmerkinnöistä sekä seminaarihokemista. Kun katselet toimivia ratkaisuja, yllätyt kuinka yksinkertaista ja siksi niin vaikeaa se on.

KISS. Visualisoi ideasi, väännä se rautalangasta. Pidä ydin mahdollisimman yksinkertaisena. Pysy konkreettisena ja kansantajuisena. Selkiytä, selkiytä, selkiytä. Karsi ylimääräinen pois.

Myy tarinalla. Harjoittele hissipuheesi kuntoon. Käytä metaforia. Liitä tarinoihisi tunnetta. Löydä se kärki ja hyöty joka uppoaa.

Erotu kilpailijoista. Tee törkeä lupaus ja lunasta se tyylikkäästi. Luo entistä parempi ratkaisu. Havainnollista ja osoita hyödyt.

Yhdessä enemmän. Kannusta. Jaa arvostusta. Porkkana toimii yleensä paremmin kuin keppi. Pidä muut ajan tasalla. Tee jutustasi yhteinen. Sitouta ja innosta, saa väki tikittämään. Hyödynnä muutosvastarinta ja luova kitka.

Ajoissa liikkeelle. Tunnita mahdollisuudet ajoissa. Ole herkkä heikoille signaaleille. Carpe Diem. Riko myytit. Tee asiat toisin, mutta ymmärrä massna halu toimia entisellä mukavuusalueella.

Etene määrätietoisesti. Määritä tavoitteet, tehtävät ja roolit. Vaiheista asioista, kaikkea ei ehdi ja jaksa tehdä kerralla. Tee tiekartta (road map). Nimitä ja miehitä iskujoukkosi.

Muista arki. Arjen mittarit ovat todellisia mittareita. Jos perimmäinen toiminta ja arvostus ei muutu, mikään ei muutu. Vähimmän vaivan –laki on yllättävän vahva. Se on osa evoluutiota.

 

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply