Sisällöntuottajan ABC

2 Posted by - 5.8.2010 - sisällöntuotanto, sosiaalinen media, verkkomarkkinointi

Houkuttele kävijät sivullesi yhä uudestaan

1. Otsikoi juttusi tai linkkisi mielenkiintoiseksi. Koukuta ja houkuta, ihastuta tai vihastuta.

2. Pyri tuottamaan juttuja säännöllisesti, esimerkiksi kerran viikossa. Näin pidät blogisi mielenkiintoisena.

3. Kalenteroi juttujasi etukäteen. Kun sinulla on hyvä päivä, kirjoita blogipankkiin viisi juttua. Voit lainata niitä huonona päivänä.

4. Anna tietoa. Hauskaa tai hyödyllistä. Yllättävää tai oivaltavaa. Keskustelua herättävää.

5. Vain harvat menestyvät todella hyvin. Mestaruusliigassa on eri kuviot kuin puulaakissa. Älä odota liian paljon liian nopeasti.

6. Erotu eduksesi. Yritä löytää toimiva konsepti ja formaatti, jota päivittämällä kiinnostat yhä uudestaan ja uudestaan.

7. Mitoita juttusi sopivaksi. Liian lyhyt ei koukuta, liian pitkä ei motivoi lukemaan.

8. Anna ansiota sen ansainneille. Muista mainita kohteliaasti keneltä lainaat tekstiä tai kuvaa.

9. Vetoa visuaalisuudella. Joskus (ei aina) kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

10. Toimi kuin toimittaja, julkaisija tai manageri. Etsi löytöjä, osallista. Poimi ja jaa. Miksaa näkökulmia.

11. Linkitä muihin vastaaviin kirjoituksiisi. Hyödynnä avainsanat ja sisällön pitkä häntä.

12. Käytä tarinan ja tunteiden voimaa. Ihmisiä kiinnostavat tyypillisesti ihmiset ja tarinat.

13. Tee sisällöstäsi helposti jaettavaa. Linkkaukset sivullesi ovat valuuttaa verkossa.

14. Houkuttele lukijaa tilaamaan RSS-syöte. Yritä saada kertalukijastasi kestolukija.

15. Ennakoi, ole ensimmäinen. Kirjoita ensimmäisenä ajankohtaisesta teemasta. Saat myös huomiota eniten.

16. Kirjoita hakukoneystävällisesti. Muista myös sanan perusmuodot, koska niillä haetaan.

17. Opi parhailta. Tee lista niistä saiteista joiden pariin palaat yhä uudestaan ja opi niiden kirjoittajilta.

18. Aseta mitattavia tavoitteita. Seuraa määrää, laatua ja tuloksia.

19. Tarjoa juttusi eri kosketuspinnoissa ja yhteisöissä. Mitä enemmän olet esillä, sitä kontaktialttiimpi olet.

20. Ole kärsivällinen. Kuvittele itsesi puutarhan hoitajaksi.

 

Aiheeseen liittyvät:

3 Comments

  • This post was mentioned on Twitter by Matias Mäki, Pauliina Mäkelä, Henry Ahlavuo, Kai Talonpoika, Vesa Ilola and others. Vesa Ilola said: Sisällöntuottajan ABC eli 15+ kerättyä vinkkiä parhailta bloggaajilta http://bit.ly/azhzWx

  • Petteri 17.8.2010 - 4.09 Reply

    Hyviä ajatuksia. Puutarhanhoitaja-analogiakin toimii, vaikka ensin assosiaatio meni vähän väärille raiteille. 🙂

    Kerran viikossa päivittyvä blogi on kyllä jo melko staattinen. Oma käsitykseni on, että suosituimmat sivustot netissä ovat niitä joille tulee uutta materiaalia todella tiiviiseen tahtiin, mielellään joka päivä, mutta henkilökohtaiseen blogiinkin olisi mielestäni hyvä saada uutta sisältöä 3-4 kertaa viikossa minimissään jos haluaa tehdä siitä oikeasti suositun pitkällä tähtäimellä.

    Yhden artikkelin kirjoittamiseen ei kuitenkaan mene useimmiten yli tuntia jos on treenannut kirjoittamista, joten ei tuo ajallisesti ole mikään mahdoton uhraus edes työssäkäyvälle bloggaajalle.

    Itse pyrin tuohon 6-7 artikkeliin viikossa, saa nähdä kauan jaksan ennen burnouttia.

  • ajatusvesa 18.8.2010 - 8.21 Reply

    Hienoa Petteri aktiivisuudestasi.

    Keskivertoyrittäjälle blogin ylläpito ja viikkopäivitys lienee ihan kohtuullinen haaste. Jos blogikärpänen puraisee ja kiinnostavaa sisältöä syntyy enemmän mikä siinä.

    Sosiaalisen median käyttö on bisneshyvinvoinnin ennaltaehkäisyä (be proactive). Eli sopiva viikottainen/päivittäinen annos ennakoivaa ja osallistavaa viestintää pitää yrityksen kiinnostavuuden elinvoimaisena. Vähän kuten uni, liikunta ja ravinto yksilötasolla.

  • Leave a reply