Viisas verkkomarkkinoija menestyy

2 Posted by - 26.7.2010 - sisällöntuotanto, verkkomarkkinointi

Verkkoviestintä on viisaan ja kustannustehokkaan markkinoijan valinta. Voit kiertää kalliita mediakuluja ja tähdätä paremmille ja kohdennetuimmille apajille.

Alkukartoitus: Mitä? Kenelle? Miksi?
Mitä tavoittelet? Mitä haluat saada aikaan? Uutta myyntiä, uusia kävijöitä, vuorovaikutusta?

Hanki syvällisempi  ymmärrys asiakkaasi käytänteistä ja käyttökokemuksista (mitä yritykseltäsi ollaan valmiita ostamaan, mitä sivustoltasi etsitään?). Tunnista asiakkaiden vaihtelevat tarpeet ja huomaa lisäarvon tuottamisen markkinaraot. Tyydyttämällä asiakkaiden tarpeet luot uutta kysyntää.

Mieti miten kohtaaminen mahdollistuu parhaiten? Miten voit laajentaa ja aktivoida kohtaamispintoja? Toimi kuin shakinpelaaja. Mieti mitä tapahtuu seuraavan klikin jälkeen?

Miksi verkkomarkkinointi toimii
–       voit nostaa esiin sinulle tärkeän teeman ilman muita häiriötekijöitä
–       voit kerätä yhteystietoja (esimerkiksi kilpailun kautta)
–       voit testata ajatuksiasi sekä kerätä mielipiteitä
–       voit ohjata liikennettä haluamaasi paikkaan
–       onnistuessasi saat suositteluja

Tarinat ja sisällöt menestymisen lähtökohtana
Kaikki alkaa konseptista. Siihen runsas ripaus viikottaisia kävijöitä. Kunnon lisäarvosta ollaan valmiita maksamaan vaikka peruslähtökohtana netissä on ilmaisuus.

Käytä sisällönsuunnittelussa jaettavuuden peilausta (onko tämä niin mielenkiintoisesti kerrottu että siitä kerrotaan eteenpäin). Hyvät tarinat eivät koskaan kuole. Ne siirtyvät alustalta toiselle. Onko yritykselläsi kunnon tarinaa kerrottavana?

Oletko aidosti enemmän ja erilainen kuin kilpailijasi. Hyvä idea, tarina ja konsepti jättävät positiivisen muistijäljen.

Verkkomarkkinoinnin etuja
–       vuorovaikutteisuus
–       nopeus
–       yhteisöllisyys
–       asiakkuuksien sitouttaminen
–       säästöt (mediakuluissa)
–       kohdennettavuus
–       mitattavuus

Saa asiakkaat toimimaan
Sekä digitaaliselle että analogiselle on oma paikkansa, tilansa ja mahdollisuutensa. Hyväkään sisältö ei toimi ja yhteisössä ei ole riittävästi kävijöitä ja suosittelijoita. Huolehdi faneistasi ja kävijöistäsi. Tämän päivän kokeilijat ovat huomisen suosittelijoita.

Osallistamisen kyky on merkittävämpi kuin jatkuva myynti.  Toisaalta. Vaikka kyse on osallistuvista ihmisistä ja innostuneista yhteisöistä, yritystoiminnassa on aina kysymys myös kannattavuudesta.

Aiheeseen liittyvät:

No comments

Leave a reply